Fysiskt guld silver - Skatt, deklaration, skatteverket

Jag får huvudvärk när jag skall försöka förstå Skatteverket och hur de ser på skatt för vinster vid försäljning av ädelmetaller, har varit i långa samtal med dem via telefon utan att bli klokare.

Ädelmetallsinvesteringar kan genomföras olika sätt, detta är mina preferenser:

• 35% aktie innehav av gruvbolag, streaming bolag
  • 25% fysiska innehav via ETF eller ETC.
  • 25% fysiska innehav som lagerhålls av ett företag.
  • 15% fysiska innehav

Dom två övre är väldigt enkla att handskas med rent skattemässigt, och även fördelaktiga på så vis att när jag går och dör så får min familj alla tillgångar automatiskt. Att investera i guld och silver genom köp av gruvbolag aktier, ETF’er eller ETC’er är inte svårt all skatteräkning sker automatiskt inom investersparkonto (ISK) och kapitalförsäkring (KF) bubblorna, har är sålänge inte använt traditionell aktiefondportfölj (AF) för ädelmetalls investeringar.

De två nedre är mer problematiska när det gäller skattehanteringen, enligt mig är det som är svårast att förstå är hur man hanterar valutaväxling.

Ganska ofta innebär inköp av fysiska ädelmetaller att du skall överföra pengar i utländsk valuta genom att göra en utlandsbetalning via din internetbank till företaget du köper ädelmetallen av, ofta erbjuder även många företag att de lagerhåller varorna mot löpande avgifter.

1.) Order på ädelmetaller skapas hos företaget du vill köpa ädelmetallar av.
2.) Överföring av pengar i t.ex Euro via utlandsbetalning i din internetbank.
3.) Pengarna anländer till ett konto hos företaget, därefter behandlas order, pengarna dras från kontot hos företaget och du äger nu en viss mängd ädelmetall, ofta kanske man vill lagerhålla ädelmetallen hos företaget.
4.) Efter att ha lagerhållit ädelmetallen hos företaget en tid vill du kanske sälja och erhåller då pengar i t.ex Euro för den sålda ädelmetallen till ditt konto hos företaget.
5.) Du kanske vill skicka tillbaka pengar till din svenska bank och begär därför att företaget gör en insättning till ditt svenska bankkonto. Pengarna växlas till svenska kronor av din bank.

Enligt skatteverket skall man ha koll på valutaväxlingarna för att avgöra om det uppstått en vinst isamband med valutaväxlingen, för att krångla till det ytterligare är det olika scenarios om pengarna “hunnit landa” på ditt konto hos företaget, eller om de direkt växlats till ädelmetaller.

Du krånglar till det helt i onödan. Köp fysiskt guld i form av mynt av olika slag, inte enbart AGE eller maples från samma år eller något liknande. Ett annat tips är olika former av 20 franc-mynt, finns mängder av olika sorter och årtal och är genuint roliga att samla på. Då kan du hävda att ditt guld i själv verket är en myntsamling och kan då sälja med upp till 50.000 i vinst per kalenderår utan att behöva redovisa något överhuvudtaget. Komplettera sedan med ETC:er och skippa resten.

Lycka till.

@Guldfeber Jag vore tacksam om du kunde länka till källa på detta. Jag lyckas inte bena ut detta på skatteverkets sidor.

Mina 15% fysiska innehav är precis vad du beskriver, jag råkar ha ett gäng Helvetia 20 franc liggandes :wink:

Problemet med fysiska innehav som inte lagras i valv är att man sover inte särskilt bra. Det är många som kan få reda på att man har en skatt.

Det kan gå snett på många olika ställen:

• När jag lägger order hos t.ex Tavex sparas information om mig som kund ner i deras system. Antingen läcker en Tavex anställd dessa, eller så hackas Tavex system för eller senare.
  • När betalningen sker så ser banken att en betalning gjorts till t.ex Tavex.
  • När paketet från t.ex Tavex skickas ser typ PostNord och utlämningstället att paketet innehåller ädelmetaller.
  • När jag sedan vill sälja mina ädelmetaller så sprider jag information på Tradera, Ebay och Blocket.
  • Köparen får ofta reda på adressinformation m.m. om mig som säljare.

Eller varför inte bara ett slumpmässigt inbrott som avslöjar att jag har ett kassaskåp hemma, om de inte lyckas ta guldet första gången, gör dom det nästa gång, varför inte bara hota mig eller någon i min familj att jag måste öppna kassaskåpet.

Jag har tidigare haft kryptovalutor, där ett företag som hanterar hårdvarunycklar läckte hemmaadresser för över 1 miljon kunder (jag var av slump inte inkluderad i det läckta datat), tänk när liknande sker inom ädelmetallsbranschen…

En väldigt massa punkter och text som egentligen bara kokar ner till: Försäljningspriset i SEK minus inköpspriset i SEK. Punkt.

Så länge du inte mellanlagrar pengarna i exempelvis EUR under längre tid utan enbart växlar från SEK till EUR och sedan från EUR till guld (eller tvärt om vid försäljning) är det inte något problem för du har egentligen aldrig haft en position i annat än guld och inte gjort någon vinst eller förlust i den positionen (alltså EUR-positionen).

Enda gången du kan ha valuta över viss tid (dvs att växlingskursen hinner ändras) utan att behöva deklarera vinst/förlust på valutan är “av praktiska skäl” för resekassor. Dvs växlar du till euro och reser lite , köper för euro, och kommer hem och växlar tillbaka det som blir över så behöver du inte deklarera det.

Håller skatteverket med dig om detta? När jag talat i telefon med dem, lät det otroligt krångligt med växelkurserna, sen skall man hålla koll på omkostnadsbeloppet för ädelmetallen som sålts/köpts.

Det roliga är att skatteverket sa till mig att det spelar ingen roll i om du köpt en guldtacka med serienummer eller X antal mynt av ett visst märke, de ser allt guld du har som en klump även om varje enhet individuell till sin form eller vikt, det som spelar roll är antalet gram du köpt eller sålt.

Se “Personliga tillgångar” vs " Kapitalplaceringstillgångar".

Precis. Det är ditt GAV som räknas. Och då GAV i SEK, därav det jag skrev med inköpspris och försäljningspris i SEK, oavsett vilken valuta det faktiskt handlades i.

Det tror jag, givet att de förstod exakt vad jag svarade på. Lite oklart exakt vad du syftade på.

Jag tror det blir svårt att om du köper ädelmetall i utlandet som förvaras i utlandet ett tag som du sedan säljer att räknas om personliga prydnadssaker i hemmet, eller det kanske inte vad det du menade?

Här framgår det vad som gäller för ”andra tillgångar” som räknas som ”personliga tillgångar” snarare än ”kapitalplaceringstillgångar” på ett lättförståeligt sätt, nämligen att du får sälja dessa med upp till 50.000kr i vinst per år utan att redovisa något.

I den rättsliga vägledningen framgår detta:

”Grundtanken är att kapitalvinstberäkningen ska inriktas på vinster som enligt allmän rättsuppfattning är naturliga att beskatta. Mindre vinster vid försäljning av vanligt bohag i ett hem och liknande ska inte beskattas. Vinster på rena investeringsobjekt ska däremot beskattas fullt ut. En gräns dras därför mellan rena kapitalplaceringsobjekt och föremål som används för personligt bruk.

Av 52 kap. 2 § IL framgår att särskilda regler gäller för tillgångar som den skattskyldige innehaft för personligt bruk (personliga tillgångar). Med personliga tillgångar avses tillgångar som till övervägande del används av den skattskyldige eller hans familj för nyttobruk eller som prydnadsföremål. Det är den faktiska användningen som är avgörande för gränsdragningen. Tillgångar kan användas för personligt bruk även om det finns ett inslag av kapitalplacering. Om detta inslag dominerar ska egendomen däremot inte anses som personlig tillgång. Enbart det förhållandet att viss egendom är värdefull medför inte att den ska anses som investeringsobjekt.

Det står även om hur något som är en personlig tillgång för dig kan omvandlas till en kapitalplaceringstillgång för köparen vid en försäljning, om tavlor som ligger i bankfack istället för hänger på väggen etc.

Det är bara att hårdnackat hävda att ditt guld är en myntsamling och göra detta trovärdigt genom att diversifiera innehavet. Om man tänker eftersom så är ju det omvända helt orimligt enligt den allmänna rättsuppfattningen (som nämns där i början), nämligen att myntsamlare skulle behöva redovisa till Skatteverket varje gång de köper eller säljer ett nytt mynt bara för att det råkar vara gjort av ädelmetaller.