SÅ! Som många andra här har jag möjlighet att starta eget AB och därmed få in mer kosing! Jag sitter nu på ett uppdrag och dom har erbjudit att ha mig som egen istället.
Jobbar idag som anställd IT konsult och har 42 000kr i lön, erbjudandet jag fått från uppdraget jag är på nu är att jag får 650kr/h. Detta känns liiite lågt då jag arbetat 5 år nu men vill ha lite input!
Ska jag begära mer eller vara nöjd med detta? jag verkar kunna ta ut 45 000kr/mån i lön efter skatt osv vilket är bra men det kanske är smart att ta ut mindre lön och köra utdelning på det man sparar i företaget istället?
Så mina frågor är egentligen
Hur mycket lön borde jag ta ut?
Vilken nivå på kr/h borde jag kunna lägga mig på?
Med 650 i timmen borde du kunna ta ut runt 50 före skatt i månaden med pensionsavsättningar och 30 dagar semester samt runt 240 extra före 20% skatt i utdelning per år. Jag har dock inte räknat exakt.
Kan du ta betalt per projekt istället för per timme? Det är ju där hävstången finns som konsult, och incitament att effektivisera.
Kan inte din bransch men 650 låter lågt, du behöver ju ta höjd för att din beläggning inte alltid kommer vara 100%. Vad du borde ta kan du nog få svar i den stora tråden om it-konsultarvoden, sök så hittar du den.
Vad gäller löneuttag från AB så är mitt standardråd:
Ta ut lön till brytpunkt
Maxa utdelning
Spara resten i bolaget och/eller tjänstepension beroende på livssituation.
Kom ihåg smågrejor traktamente, milersättning, hyra ut kontor till AB etc om möjligt.
Vad har din konsultfirma för timpris för dig på uppdraget just nu? Är det priset bra lägg dig några tior under det (glöm inte lägga till indexering på avtalet).
650 är spontant ett lågt pris för en erfaren IT konsult men är du nöjd med uppdraget är det kanske en bra språngbräda som egen. Men sök andra uppdrag under tiden tycker jag. Kanske hittar du något som låter ännu roligare och nästan säkert med bättre timpeng.
Det tror jag inte dom vill säga, men jag tror att dom tar typ 900kr/h och jag tänkte ta detta i förhandlingen att det blir billigare för dom att ta mig som egen!
Planen är att köra på detta då jag gillar det mycket
Det är fullt normalt att förhandla om pris med kunder, nya som gamla.
Bara för att ni ligger på olika nivåer in i förhandlingen behöver inte betyda att det blir dålig stämning och direkt nej från kunden!
Ofta löper ett avtal t.ex. ett år därefter förhandlar man igen och kanske höjer priset med hänvisning till något index eller ändrade förutsättningar.
Tänk dock på att din nuvarande arbetsgivare kan ha klausuler som hindrar kunden att gå direkt till dig som frilansare. Tänk också på att det kan bli dålig stämning med din gamla arbetsgivare om du ”snor” kunden från dem. I många fall spelar det inte så stor roll och är vatten under ån efter några år men värt att ha med i kalkylen om din bransch är en liten ankdamm.
Grattis till en bra möjlighet! 650 är dock lågt. Med ett vanligt volymbaserat ramavtal hamnar man i alla fall på 800 kronor timmen. Det finns ingen uppsida med 650 kronor per timme. Spontant känns allt under 800-850 som; tack men nej tack.
Du behöver bankkonto, företagsförsäkring, redovisningsekonom, du står för tid utan uppdag (så du behöver ha en rejäl timpenning som även täcker tid på bänken, tjänstepension, personalförsäkring, friskvårdsbidrag, resor, förbrukningsprylar, mobil etc. Du har ingen anställningstrygghet.
Först måste du säkerställa att du kan sno kunden från din nuvarande arbetsgivare, det brukar normalt sett inte gillas av någon part och kan i värsta fall innebära dryga böter.
Vad du gör som IT-konsult, i vilken del av Sverige du jobbar i, hur gammal du är spelar roll, du kan fakturera 400 kr i timmen eller 1400 beroende på en massa parametrar. Du måste själv fatta beslutat om du tycker det är värt det.
Du får också tänka på att företaget du konsultar på kan kasta ut dig, oftast med ingen eller liten uppsägningstid och då står du där på gatan naken utan kunder. Idag har du en anställning och kommer få lön även om ditt uppdrag tar slut.
Ja jag hoppas inte det är några problem men jag tänker att man säger upp sig och sen signar med kunden istället!
Den enda konkurensklausulen som finns är att bedriva annan verksamhet medan jag är anställd
Yes, bra poänger, det kan alltid gå åt skogen men en risk jag känner att jag kan ta! har sutttit på detta uppdrag nu i 4 år och det verkar fortsätta framåt
Låter bra, det är väldigt ovanligt i min värld. En annan aspekt är att din nuvarande uppdragsgivare inte får ta dig som konsult hos annat bolag (eller rekrytera dig)
Men om det inte finns några hinder så kan du köra på.
Du kan ju också börja via några som frilansfinans - då slipper du starta bolag, får ansvarsförsäkring, pension mm på köpet. Däremot tappar du såklart lite 3:12 regler mm.
Ta ut så mycket lön som du behöver sen maxar du utdelningen varje år.
Överskottet låter du ligga kvar i bolaget. Du kan ha nytta av kapital som ligger i bolaget. Jag tröttnade på det jag höll på med och tog 4 år ledigt. Då levde jag på utdelning.
Det där är tyvärr inte sant. Det finns inte många volymbaserade ramavtal som TS kan ta del av inom IT om TS inte går till exempelvis ework. Men även där har många stora IT företag redan förhandlade timpriser och det handlar i 100% av fallen om vilken roll TS har, och det framgår inte.
Det är stor skillnad på en person som drar nätverkskablar i en datahall och någon som jobbar som it arkitekt.
Har många konsult kollegor som ligger på 550 kr.
Det är ju fullt realiserbart och ger ju en mäng av möjligheter när man själv kan styra över vilka omkostnader som man anser är lämpliga - inta sin arbetsgivares.
Förstår att det är “fel svar” i ett forum som detta men såg i en annan tråd en kalyl där man hittade på en kostnad för försäkring på 10.000, inte om året utan per månad. Det är lite trist tänker jag
En modell som inte är särskilt ovanlig och som kanske gynnar dig är att du förhandlar fram ett annat upplägg med din nuvarande arbetsgivare. Det är inte ovanligt konsulter börjar konsulta i eget bolag och får behålla 90-80% av det de drar in. Jag har själv arbetat som underkonsult med sådant upplägg och tycker det fungerar utmärkt för att komma igång.
Rent praktiskt så fakturerar din arbetsgivare fortfarande kunden men du fakturerar sedan din arbeta samma antal timmar men till ett något lägre timpris.
Alla vinner alla är vänner och inga timeout klausuler behövs