Gandalf och Balrogen i Sagan om Ringen | Den nördiga men intressanta versionen

Den bästa tråden. :slight_smile:

Ja, tekniskt är filmerna rena mästerverk. Jag är inte helt förtjust i tonen i dem dock. Lite för mycket modernt språk och för mycket slapstick.

Med Faramir menade jag hur de fullständigt personlighetsförändrade honom. Bok-Faramir hade aldrig tagit med dem till Minas Tirith. Det var ett karaktärsmord och behövdes inte.

Häxkungen (The Witchking of Angmar, nazgulernas ledare (orkar inte hitta det där taket över u:et) som har ett möte med Gandalf i porten till Minas Tirith. I filmen skildras det som att Gandalf är klart svagare och endast räddast av rohirrim. Hans stav bryts och allt. I boken händer aldrig detta utan de har bara en subtil ord-fajt medan världen runtom dem väntar i tystnad. Man får aldrig se dem mäta sig med varandra eftersom Rohan kommer.

Nä, körsbärstomaterna förvandlar Denethor till en äcklig uteliggargubbe som skickar sin son till en säker död av ren illvilja. I boken skildras han som väldigt lik Gandalf till utseendet. Till och med mer lik en trollkarl än Gandalf. Majestätisk. Intelligent. Subtil. Vältalig. Film-Denethor är ju rent vidrig och simpel i maneren. Ovårdad. Och framför allt, rent jäkla elak. Bok-Denethor, är som du säger, duperad och nedtryckt av vad han ser i palantiren men det är ju Faramirs “död” som knäcker honom och gör att han vill brinna och bränna Faramir med sig.

Jag föredrar helt klart den första delen av berättelsen. Den lite mer mysiga delen. Så att inte få se kummelgastarna och den gamla skogen var väldigt trist tycker jag. Men Jackson hade förstås förvandlat det till nån 13 på dussinet skräckfilmsscen ändå.

Ja, alltså jag kan förstå många beslut men står inte bakom dem. Arwen har inte där att göra. Tycker de gör helt rätt i att skildra från appendixen. Är ett av mina favoritstycken, när Arwen lägger sig och dör på Cerin Amroth. När Aragorn har dött. Men vafasen. Glorfindel liksom. Vem vill inte se en “elf lord, revealed in all his wrath”? :smiley:

Ja Sarumans död är kass. Men nödvändig om de kapat the scouring of the Shire. Vilket jag också saknade.

Glömde; Gimli är vedervärdig i filmerna. Känner inte alls igen honom. Riktigt synd för jag gillar hans vänskap med Legolas och hur tagen har blir av Galadriel.

Överlag är min åsikt att Jacksons trilogi är tekniskt kompetens genomförd. Bland annat Gollum är fantastisk och står sig än idag. Även att de använt mycket praktiska effekter och inte så mycket CGI, bidrar till känslan. Men vad gäller manus, dialog och ton tycker jag inte han prickar rätt så ofta.

Läser mycket hellre böckerna. :slight_smile:

5 gillningar

Intressant! De innebär att Tolkin gjorde Gandalf till en kristusgestalt som räddar världen med sin död och uppståndelse.

Temat död och uppståndelse är gammalt.
Mellanösterns gud Baal dog i sommarens ökentorka varje år och hamnar i underjorden, men återuppstår när regnen kommer.

Nordens Balder ger allt gott (sommaren) men dog, brändes på bål och återuppstår efter ragnarök (majbrasan).

1 gillning

Japp, det är den mest allegoriska tolkningen. Tolkien ville inte att man såg berättelsen som allegorisk eftersom folk gärna tolkade in att Mordor var nazityskland, the Shire var England etc.

Men han var övertygad katolik och väl bevandrad även i övrigt litteratur och tradition (som den professor han var), så att inte göra kopplingen är ju svårt.

Gillar man mytologi och fantasy är Silmarillion ett verk man inte får missa. Den är mer “svårläst”, men jag satt limmad när när plöjde den första gången i tonåren. Skapelsemyten i inledningen är nå’t av det bästa som skrivits i den genren.

2 gillningar

Gandalf, Aragorn och Frodo är alla kristusgestalter på olika sätt. Detta var inte omedvetet av Tolkien, som reviderade böckerna för att ge dem ett starkare katolskt tema, när han insåg att det var det det hade utvecklats mot.

3 gillningar

Det är intressant att läsa Silamrillions skapelsemyt i inledningen och jämföra med första mosebok. Tycker faktiskt att jag “fattade” bättre efter det. Tolkien förklarade innebörden i texten för mig… :slight_smile:

1 gillning

Och Sverige också kan man kanske tillägga :wink:

1 gillning

Hej!

Väldigt off topic, men min son frågade varför Gandalf ställde sig vi bron och bad Aragorn att leda resten av brödraskapet vidare. Mitt svar vad enkelt: “Du förstår, i rollspel får man XP för monster man besegrar. Gandalf är redan på jättehög level, så han behöver kanonmycket XP som man får av en Balrog. Han vill ha alla XP själv. Egoist.”

/Clebo

6 gillningar

Boromir, Aragorn och Gimli hade ju kunnat tanka medan Gandalf dps:ade annars.

3 gillningar