Går det att handla amerikanska ETF:er på något sätt i Sverige?

Är det möjligt att handla Amerikanska ETF:er i Sverige? Jag har hittat via CMC Markets men det är inget jag känner igen tyvärr så tänkte höra om åsikter.

1 gillning

Nej, de flesta amerikanska ETF:er går inte att handla i Sverige sedan ett par år tillbaka på grund av MiFID II-lagstiftningen. Tyvärr.

Både ja och nej.

Som Jan sa, en enbart amerikansk registrerad ETF kan man inte handla.

Men en del amerikanska ETFer har en Europeisk variant som är registrerad i Europa där de hanterar Mifid rapporteringen.

Alltså en ETF kan ursprungligen vara från ett amerikanskt bolag med samma investeringsinriktning och man kan handla den Europeiska varianten.

Tyvärr är det fortfarande rätt få ETFer som de orkar med den Europeiska rapporteringen för. Det är väl dyrt och krångligt antar jag.

Du kommer att märka vilka du får handla. På Nordnet ser man det på vilken flagga som visas vid ETF namnet som indikerar om man kan handla den. Kanske det är likadant hos din mäklare.

Vet du om det är någon organisation som jobbar på det, som jag förstått så är det bara att infon ska finnas tillgänglig på svenska som är problemet? Känner du till CMC Markets som jag nämnde som enligt Affärsvärlden ska vara en plattform där det är möjligt?

Har inte kollat på CMC Markets på ett par år. Vad är det för en ETF som du är ute efter. Det kanske finns något europeiskt alternativ?

Jag är på jakt efter Ark invests ETF:er, hittar dom på både Avanza och Nordnet men bara Amerikanska som man ej kan köpa. Jag för prova på CMC imorgon, bara att du känner till dom gör att det känns tryggare :slight_smile:

1 gillning

Brukar dock avråda från det, det är många som använder det för spekulation. Säg till om du lyckas, jag tror nämligen att man inte får sälja dem i Sverige. Det vill säga att det inte spelar någon roll vilken leverantör man använder.

På CMC market kan du handla amerikanska ETFer via CFD vad jag förstår och det vill du inte göra. Inte ens r/wallstreetbets rekommenderar CFDer av vad jag läst.

Det blev plötsligt mer att lära sig om… Som jag förstår CFD än så länge så handlas dessa med hävstång vilket jag inte är intresserad av än så länge iaf. Om jag vill ha en ETF och det är ett sätt att komma om dom så kan jag väl minska hävstången till så liten som möjligt och säkra upp med pengar på konto och på så sätt klara mig undan från den extra risk som hävstången bidrar? Vad är det för fler faror som jag inte identifierat?

Det verkar även finnas counterparty risk och när jag undersökte det blev jag aldrig klok på vilka gömda avgifter som fanns. Sedan har jag även läst om en del fuffens men det gäller kanske inte cmc markets.