Går det att skaffa sparkonto när man är bosatt utomlands?

Det verkar vara väldigt svårt att skaffa sparkonto när man är bosatt utomlands (även när jag fortfarande har skatterättslig hemvist i Sverige).

Komplett Bank: Nej

vara folkbokförd i Sverige

Avanza (sparkonto+): Nej

Desvärre så är det inte möjligt att öppna upp ett Sparkonto+ om du inte är folkbokförd i Sverige.

SBAB: Har väntat på svar i en månad nu…

Tips på annan bank att prova med?

Eller är det någon lag om detta, eller är det bankerna själva som bestämmer detta? Jag skulle tycka att så länge jag har skatterättslig hemvist i Sverige så borde jag få öppna sparkonto, speciellt när det gäller pengar i Sverige, intjänade i Sverige :sweat_smile:

Prova Sparkonto privat | Svea Bank

Det gick! Men, är det en bank man kan lita på? Har aldrig hört talas om den tidigare…

Jodå de är helt legitima, haft konto där i flera år.
Inte de mest innovativa eller kundvänligaste, men som parkering med lite ränta på kontot så är de helt ok, väldigt mycket bättre än storbank med 0 i ränta.

Toppen. Ja, 0.85% känns ju som bland det bästa man kan få nu på ett obundet sparkonto.