Går det att undvika skatt på inflation?

Hej!Såg senaste avsnittet, där ni talade om inflationen och hur man tvingas att betala skatt på något som inte har stigit i realvärde.Min fråga är; Finns det något sätt att bevara sina tillgångars värde utan att betala skatt?

När det gäller villor så registreras köp och försäljningar hos Inskrivningsmyndigheten. För bostadsrätter registreras detta hos föreningen. Vad du själv hålla reda på är kostnaderna för om- och tillbyggnad samt värdehöjande reparationer. Nu till den goda nyheten.

De flesta villaägare betalar en helt rimlig skatt på sin reavinst.
Låt mig utveckla ämnet. Jans exempel är i och för sig rätt, men hur ofta inträffar detta? De flesta som köper ett hus lånar pengar. Betalar de kontant har de oftast sålt en annan bostad.

Låt mig ta ett exempel. En person köpte ett hus 1980 för 500 000 kr. Egen insats 90 000 kr. Samma hus är idag värt 2 000 000 kr. Reavinst skatten blir 22 procent mot normalt sett 30 procent på andra reavinster. Under årens lopp har fastighetsägaren fått 30 procent av räntan betald av Staten. Har hen dessutom renoverat huset under tiden har hen fått ROTavdrag.

Uppriktigt sagt då skäms jag när mina generationskamrater gnäller över sin kommande reavinstskatt. Själv kommer jag att betala med gott humör.

Väldigt tydlig förklaring! Något att tänka på. Jag har aldrig tidigare kopplat ränteavdrag och ROT till reavinstskatten.