Skriva av inflation vid försäljning av bostad?

Hej, funderat lite kring försäljning av bostad och skatt på vinst.

Ärvde nyligen en lägenhet och skatten på vinsten var enorm då min farmor hade bott där väldigt länge. Men inser nu att den stora vinsten borde väl egentligen räknas ut med penningvärdet i åtanke och inte faktiska antalet kronor?

Om lägenheten är köpt för 10k och säljs för 2 msek kan man ju tänka sig att vinsten är 1.99 msek men i faktiskt pengavärde ser det ju annorlunda ut då 2 miljoner idag är var ju inte samma som 2 miljoner för 50 år sedan.

Känner mig lite lurad nu när jag tänker på det.
Skulle man egentligen räknat ut hur mkt inflationen ätit på pengar generellt och satt upp det som en kostnad för boendet? :scream::scream::scream:

1 gillning

Gör du det för all annan inkomst du får? Kan du tänka dig att betala extra vid deflation? Eller att lånets storlek räknas upp med inflation?

5 gillningar

Nee tanken slog mig bara för 5 minuter sedan. Men det är klart, behöver väl vara konsekvent till en viss grad med övriga delar.

Men man hade ju kunnat haft en special regel för bostäder :crazy_face:

Nej, du får inte skriva av inflationen. Det här är ett slags dubbelbeskattning av inflation: Om inflation styrs av penningmängden (det är inte enda parametern men låt oss förenkla) så kan staten trycka mer pengar som ett slags förmögenhetsskatt. Men de kan också ta ut mer i reavinstskatt eftersom reala tillgångar ökar i värde vid inflation.

Å andra sidan är hela systemet balanserat med detta i åtanke och någonstans ska ju statens pengar komma från. Så det är ingen konspiration, det är bara något som många inte tänker på.

Min farfar var revisor. Han har sparat kvitton för grundförbättringar han gjorde på huset på 60-talet, i storleksordningen några tusenlappar då. Så vi kan dra av det i deklarationen. Men det är inte mycket nu när pengavärdet minskat med 90%. :laughing:

2 gillningar

Jag vill minnas att det var så förr att man fick skriva upp fastighetsvärdet enligt en fastställd tabell, men jag kan ha fel.

Grattis! Du har börjat tänka som en homo economicus. De jobbiga insikterna kring hur det politiska (skatte) systemet utformas efter en felaktig och förenklad bild kring pengars värde (värdelöshet) kommer som ett brev på posten (inte postnord dock).

1 gillning

drumroll :rofl:

Hur tänker du nu? Reavinsten uppkom ju i år och inte för 50 år sedan. Det är klart att man måste räkna enligt dagens penningvärde.

Däremot hade det inte varit orimligt att skriva upp ingångsvärdet med inflationen. Ingångsvärdet skulle då stiga från 10 000 kr till 75 000 kr. En sådan regel fanns förr i världen men togs bort.

4 gillningar

Finns så mycket samlad klokhet på denna site, dags att starta “Rika Tillsammans partiet” slogan kan vara “Med ekonomisk sundare politik blir Sverige bättre och alla Rikare!” :wink:

2 gillningar

Precis, och alla beslut måste nå koncensus i en egen tråd här i forumet :blush:

2 gillningar

Vid försäljning får man endast dra av för reparationer och förbättringar gjorda de senaste fem åren vid reavinstbeskattning.

Dessutom tillbyggnad, typ friggebod, veranda etc.

1 gillning

Man får även göra avdrag för så kallade grundförbättringar som kan ha uppstått närsomhelst under ägandet. Några exempel gav @Nestor ovan men det gäller även t.ex. ombyggnad där man ändrar planlösningen.

1 gillning

Helt rätt. Personligen har jag bland annat byggt veranda och installerat bergvärme.