Inflation och vinstskatt

Tja
Staten är ju som sagt duktig att ta ut skatt på allt vi äger och tjänar.
Något som slagit mig är att vi även får betala skatt på inflationen, speciellt om vi äger vårat boende.
Säg att vi 2015 köpte ett hus.
Inflationen sen 2015 har varit ackumulerat 32%.
Huset jag köpte 2015 har gått upp i värde med samma procenttal, alltså 32%.
När jag nu säljer detta hus så ska jag betala vinstskatt på värdeökningen eller som i detta fall skatt på inflationen då det egentligen inte varit någon som helst värdeökning på huset utan priset som justerats pga inflationen.

Är det då rätt att vi ska betala skatt pga inflationen?
Är det då inte mer rättvist att den vinst vi gör ska inflationsjusteras innan eventuell vinstskatt betalas. Säljer jag huset till förlust så är alltså förlusten än större pga inflationen.

De flesta köper ingen bostad utan belåning. På dina lånade pengar har du också haft 32 procent värdestegring, där Staten har betalt 30 procent av din ränta varje år.

Den dagen räntesubventionerna försvinner kan vi börja diskutera reavinstskatten.

2 gillningar

Ja när det gäller bostäder gagnas de i alla fall av ränteavdraget.

Men skatt på sparkonton är ett bättre exempel på skev beskattning. Där man betalar 30% skatt på ett konto som i bästa fall ska skydda mot inflationen från första början.

1 gillning

I praktiken är det en dold förmögenhetsskatt som betalas vid realisation. Jag har svårt att se att det skulle vara mer upprörande än någon annan skatt.