Ta hem vinsten eller fortsatta vara lat och passiv med Swedbank Robur Technology?

Hej hej!
Ny medlem här på formet som gör sitt första inlägg efter några månaders spanande här på forumet (så var snälla hehe!). Jag är 28 år och har hållt på med värdepapper nu sen 20-21 års åldern ungefär och undrar vad ni hade gjort i min situation.

Min pappa sparade 150 kr i två fonder till mig och mina syskon tills vi var 18 år. Simplity småbolag global och Swedbank Robur Teknik. Båda dyra och smala fonder med förvaltningsavgift på 1,48% respektive 1,25%.

Dessa ligger på ett vanligt hederligt aktiefondkonto (depåkonto). Swedbank Teknik har ju kraftigt överpreseterat index och fonden ligger nu på plus 1095%, så mitt innehav har gått från att vara värt 19 tkr till att vara värt 233 tkr.

Enligt forskningen och RT kommer ju denna värdeutveckling inte hålla i sig övertid. Hade ni sålt av detta innehav, skattat för dem och placerat i passiva indexfonder på ISK? Det var bankens råd 2016 men av rädsla för att göra fel så gjorde jag ingenting och det råkade ju bli mest lönsamma valet för Swedbank fonden.

I övrigt har jag de senaste 8 åren sparat kontinureligt i passivt förvaltade fonder på Avanza och Swedbank och även bränt mig på enskilda aktier ett par gånger under årens lopp, framför allt i början av min värdepapperskarriär. Ca 12 månadslöner på fasträntekonto på SBAB och 2 månadslöner obundet. Stabilt statligt jobb med A-kassa. Så pengarna jag fick av pappa (och mamma) behöver jag egentligen inte inom någon snar framtid utan skulle lätt kunna ligga där i 20-40 år till.

Värt att nämna är att mina innehav är klassikt överexponerad i mot svenska börsen då detta har känts bäst iom etiska, sociala och miljömässiga preferenser. Nästan inga räntepapper förutom ca 1500 EUR på Trine och några räntepapper som har ägt kvar i min portfölj sedan en rådgivning med banken 2016 (ligger back 7-8% på dem och har alltid gått back på räntepapper, därav ett större buffertkonto).

Totalfördelning är alltså ungefär såhär: 36% indexfonder via Swedbank och Avanza, 24% aktiva fonder enligt ovan på depåkonto, och ca 45% på sparkonto med ränta, övriga 5% på alternativa investeringar, Trine och SAVR osv.

Vad hade ni gjort?

Tack för ett grymt forum och alla konstruktiva inlägg!
Ha en bra dag,
// J

Oväsentlig anekdot:
Som en liten rolig anekdot kan jag berätta att jag direkt efter att jag fyllt 18 år, dvs 2014 gick in på ett lokalt Swedbank kontor och bad dem sälja av alla mina innehav då jag ansåg det som oetiskt att tjäna pengar på värdepapper (iom att detta skapar sådana fruktansvärda inkomstklyftor i samhället). Rådgivare bad rådde mig att inte göra detta och sa att jag skulle gå hem och prata med mina föräldrar om detta innan jag genomförde det. Vilket sedan aldrig skedde… Glad för det såhär i efterhand! Markerar tillfället i grafen.

5 gillningar

Det första jag skulle göra är att undersöka om schablonmetoden för beskattning av vinst även kan användas för fonder och inte bara för aktier. Det skulle i så fall lindra skatteeffekterna av denna extremt höga vinst vilket kan påverka beslutet.

Någon kanske kan svara på det på rak arm?

3 gillningar

Man kan väl bara säga grattis till det lyckosamma utfallet trots tveksam process :wink:

Jag tycker egentligen inte att jag eller någon annan borde säga: “Ja, du ska byta till indexfonder pronto!”, eller att du borde lyssna på en banks rådgivare heller för den delen. Jag tycker att du borde komma fram till det själv (som du redan verkar ha gjort) utifrån t.e.x avsnitten här på RT men även andra källor till information om varför effektiva marknadshypotesen är rimligt att investera utifrån.

Det viktiga när det blåser upp till storm är att du står helt trygg i ditt val. Även om Swedbank Robur Technology börjar rusa härifrån. Man får skilja på process och utfall! Hade du skapat samma tråd 2015 hade det kunna varit så att fonden precis stått still i 15 år :woozy_face:

Men jag förstår att skatten om 30% på vinsten svider efter så lång ackumulering. Det är dock värt det.

1 gillning

Ja det låter som du får göra detta och det innebär då att ytterligare vinster i denna fond för dig kommer beskattas lägre än om du byter till en annan fond.

Denna fördel innebär alltså både lindrigare effekter om du säljer men det ger dig ändå en anledning att inte sälja om du tänker på skatteeffekten i sig. Vad du sedan tror om fondens framtida utveckling får du fundera på.

Du sitter alltså med dyra fonder men de ger dig lägre beskattning än om du byter fonder. Detta gäller dock om du jämför med nya fonder i en AF. Om du däremot jämför med en indexfond kan du du sänka fondens avgift med 1 procentenhet vilket motsvarar skatten för ISK.

Kan dock vara värt att dubbekolla uppgiften genom att fråga skatteverket om denna info stämmer.

FRÅGA: Jag har en Fond, SEB småbolag C/R. Fonden har utvecklats bra. Jag har haft fonden minst 15 år. Kan man använda schablonbeskattning vid försäljning av fonden? Jag skulle spara bra med skattepengar på det.

SVAR: Ja. Du får använda schablonbeskattning här. Schablonbeskattningen innebär att du istället för den verkliga anskaffningskostnaden tar upp en schablon som är 20% av det du säljer fonden för. Det här får du göra oavsett om du vet inköpskostnaden eller inte. Det betyder att detta lönar sig om fonden har ökat i värde med mer än 400%.

1 gillning

Ja, schablonmetoden kan användas. Gjorde det själv senast 2022.

1 gillning

Ja utan minsta tvekan.

Du kan förmodligen använda schablonmetoden för att beräkna anskaffningsvärde till din fördel.

Glöm inte att kvarskatt överstigande 30kSEK ska betalas in innan deklaration för att slippa extra ränta. Tror det är i februari nån gång.

Eller så har man kvar hela eller delar av den beroende på vad du vill. Personligen har jag kvar min i lekhink.

1 gillning

Tack för bra svar! Jo, det skulle löna sig med schablonmetoden, sparar typ 6 tkr på det. Men precis som ni skriver så svider det ju skatten rätt hårt, därav lockande att bara ha kvar det och skjuta på att bita i det sura äpplet tills den dagen det är dags att använda pengarna.

Tack @Anonym. Då går ju alternativet att ha bara byta ut fonder men ha kvar dem AF bort, vilket är något jag övervägde att göra för något år sedan, speciellt för småbolagsfonden från Simplicity.

Men det som talar mest av allt för att ha bara ha kvar dem är att det går i linje med icke-pill-strategin. Jag tror det hade känts sämre att kliva av och se Robur Technology fonden fortsätta rusa än om jag sitter kvar och den går i botten och blir helt värdelöst. Eller mer sannolikt helt enkelt konstaterat att den förlorat mot index om typ 20 år.

Obs, tycker självklart att så lättförtjäntat pengar skattas korrekt (lite segt att göra det bara).

1 gillning

@Saihtam Tveksam process, håller inte helt med pga 8 års månadssparande i passivt förvaltat fonder, ändå RT approves…? Men jepp, det här med fonderna från mina föräldrar var en lyckosam slump endast. :slight_smile:

Ja som jag ser det är det värt att sälja om du kommer placera om pengarna till en billig global-fond för 0,2% och lägger den i ISK. Då spar du 1% i avgift men får betala 1% i ISK-skatt istället. Samtidigt slipper du skatten på framtida vinster med schablonmetoden som visserligen är låg men blir en extra kostnad. Om alternativet däremot är en annan dyr fond håller inte den kalkylen.

Nu åker du dessutom på en mindre schablonskatt varje år som gäller för fonder i AF. Den är dock låg, tror att den ligger på 0,1 - 0,15% ca. Alltså ca en tiondel av ISK-skatten.

Värt att tänka på är dock att du efter sälj kommer få mindre kapital i börsen då skatten ska betalas vilket kommer påverka något. Känns dock total som du ändå tjänar på byte till billig indexfond om vi ser till kostnader. (Hur fonderna kommer gå vet vi däremot inte).

Till sist bara en sak som knappast gäller dig men om du i framtiden skulle flytta från Sverige finns vissa möjligheter att helt slippa vinstskatt för dessa vinster. Så om du ser det i framtiden kan det vara bättre att ligga kvar. Men då du är ung antar jag att det inte kommer bli aktuellt såvida du inte har tankar på ett sabbatsår utomlands.

1 gillning

Ja det var de jag syftade på :smiling_face:

1 gillning

Om jag räknar rätt borde du ha runt en miljon, grattis och bra jobbat!

Om du vill behålla innehavet i den dyra fonden, gör det. Personligen hade jag tyckt det kännts fel att sälja av, betala massa skatt för att sedan köpa fonder på isk.

Du kan ju sänka dig risk genom att låta nysparande gå mot indexfond eller fondrobot med liten räntedel istället.

1 gillning

Jepp! Tack! Alla ny investeringar rullar in på indexfonder.

Roligt med pepp att ha kvar, exakt såsom du skriver känner jag. Men magkänslan har fel ibland.

1 gillning

Har inte så mycket att säga annat än om anekdoten.
Jag själv har en liknande anekdot där jag var på väg att donera allt jag fått från sommarjobb till en välgörenhet. Jag blev rekommenderad att kolla dokumentär om välgörenheten (minns inte vilken det var men minns att den slutade existera 2010-2012 pga dokumentären).

Satte in samma mängd penger i ett konto 2019 och tänker ge avkastningen varje år till en välgörenhet jag litar på när jag hittar en.

1 gillning

Haha ja, så tur att du inte gjorde det! Slumpen är på ens sida ibland! Var det kanske Kony 2012? Har något vagt minne att det var någon härva kring det där.

1 gillning

“Enligt forskningen och RT kommer ju denna värdeutveckling inte hålla i sig övertid”

För mig ett svagt argument, omvänt ska du då alltså sälja och leta upp en fond som gått kasst? Om förvaltaren är skicklig kan kan den fortsätta upp, men möjligen med lite flackare kurva.

Sen är det väl i linje med forskningen att behålla sina vinnare?

Varför sparade han till er? Jag menar har ni använt pengarna till sitt syfte?

Du behöver bestämma när och till vad du ska använda dem.

Jag ångrar att jag inte har kvar en del på depå. När räntan är låg är ISK överlägset, men räkna på när det börjar löna sig att ha placeringarna på depå. Är räntan normal istället för extremt låg och man är uthållig på depån så lönar det sig. Det är ju helt skattefritt tills man säljer!

Jag skulle nog låtit runt hälften (kanske mer) ligga kvar om jag ändå inte behövt dem på så länge :+1:

Jag glömmer alltid vad uttrycket var, men det finns en rad faktorer som ger högre avkastning till högre risk. Mindre bolag t.ex. Jag är rätt säker på att teknikbolag var med där också. Risk handlar ju till stor del om volatilitet. Det blir aktuellt i pensionssammanhang. Men ska du ändå inte använda pengarna i närtid skulle jag själv låtit en del ligga kvar i 20-40 år till. Bara glömt dem. De lär ju knappast gå ner till 19tkr igen?

Jag har också ställts inför detta. Jag vet ju inte exakt hur varje investerad krona används. Lönen till anställda kan ju användas för destruktiva ändamål även om bolaget är svenskt och miljöcertifierat. Fuskare kommer alltid finnas. Ska man vara helt säker på att man gjort sitt yttersta för att göra allting etiskt så borde man ju starta en egen firma där man har full insyn i alla processer. Men det håller sannolikt inte så länge iom att 95% småfirmor (eller liknande andel) kursar inom x antal år.

Hur har du hanterat det dilemmat? Och det här med inkomstklyftor.

Ja, jag läste i en tråd här på forumet för en tid sedan där en medlem räknat på
och kommit fram till ett depåkonto lönar sig efter 42 år givet ett antal parametrar och antaganden. Om detta stämmer eller ej kan jag inte bekräfta men kan försöka hitta den tråden och länka om du är intresserad.

Dock helt skattefritt är det inte 0.12% i schablonskatt på fonder som ligger på depå enligt snabbgoogling. Men innebär ju säkerligen en mindre skatterisk över tid på depå.

Okej, intressant! Men det låter ju helt rinligt, mer volatilitet, högre risk men även högre potentiell avkastning. Säg gärna till om du kommer på ordet!

Ja, det är en bra fråga. Brottas väl delvis fortfarande med denna problematik, främst miljöbiten. Har väl i stort sett landat i det är ok att tjäna pengar på att ha pengar pga investerare bör kompenseras för risken för investering ersättas, annars kommer du inte göra den. Men också att i slutsatsen mina placeringar på börsen inte spelar någon roll för samhället utveckling i stort eftersom det bara är småpotatis, men det spelar samtidigt en väldigt stor roll för min egen och min sambos ekonomi.

Däremot vidhåller jag fortfarande åsikten att arbete beskattas för hårt relativt kapital och tillgångar, och att dessa borde vara mer rättvist fördelade i samhället, så röstar därefter.

Men visst är det som du skriver, jättesvårt, om inte omöjligt att vara 100% etisk och helt konsekvent i sina investeringar, speciellt som småsparare. Det handlar väl om att hitta en avvägning som man själv är bekväm med.

Bara allmänt spar, inget speciellt syfte och väldigt litet belopp för honom. Syrran använde sina pengar 2019 till flytt å lgh.

Time will tell. :slight_smile: men ja, pengar är ju värdelöst om man aldrig använder dem.