Hej hej!
Ny medlem här på formet som gör sitt första inlägg efter några månaders spanande här på forumet (så var snälla hehe!). Jag är 28 år och har hållt på med värdepapper nu sen 20-21 års åldern ungefär och undrar vad ni hade gjort i min situation.
Min pappa sparade 150 kr i två fonder till mig och mina syskon tills vi var 18 år. Simplity småbolag global och Swedbank Robur Teknik. Båda dyra och smala fonder med förvaltningsavgift på 1,48% respektive 1,25%.
Dessa ligger på ett vanligt hederligt aktiefondkonto (depåkonto). Swedbank Teknik har ju kraftigt överpreseterat index och fonden ligger nu på plus 1095%, så mitt innehav har gått från att vara värt 19 tkr till att vara värt 233 tkr.
Enligt forskningen och RT kommer ju denna värdeutveckling inte hålla i sig övertid. Hade ni sålt av detta innehav, skattat för dem och placerat i passiva indexfonder på ISK? Det var bankens råd 2016 men av rädsla för att göra fel så gjorde jag ingenting och det råkade ju bli mest lönsamma valet för Swedbank fonden.
I övrigt har jag de senaste 8 åren sparat kontinureligt i passivt förvaltade fonder på Avanza och Swedbank och även bränt mig på enskilda aktier ett par gånger under årens lopp, framför allt i början av min värdepapperskarriär. Ca 12 månadslöner på fasträntekonto på SBAB och 2 månadslöner obundet. Stabilt statligt jobb med A-kassa. Så pengarna jag fick av pappa (och mamma) behöver jag egentligen inte inom någon snar framtid utan skulle lätt kunna ligga där i 20-40 år till.
Värt att nämna är att mina innehav är klassikt överexponerad i mot svenska börsen då detta har känts bäst iom etiska, sociala och miljömässiga preferenser. Nästan inga räntepapper förutom ca 1500 EUR på Trine och några räntepapper som har ägt kvar i min portfölj sedan en rådgivning med banken 2016 (ligger back 7-8% på dem och har alltid gått back på räntepapper, därav ett större buffertkonto).
Totalfördelning är alltså ungefär såhär: 36% indexfonder via Swedbank och Avanza, 24% aktiva fonder enligt ovan på depåkonto, och ca 45% på sparkonto med ränta, övriga 5% på alternativa investeringar, Trine och SAVR osv.
Vad hade ni gjort?
Tack för ett grymt forum och alla konstruktiva inlägg!
Ha en bra dag,
// J
Oväsentlig anekdot:
Som en liten rolig anekdot kan jag berätta att jag direkt efter att jag fyllt 18 år, dvs 2014 gick in på ett lokalt Swedbank kontor och bad dem sälja av alla mina innehav då jag ansåg det som oetiskt att tjäna pengar på värdepapper (iom att detta skapar sådana fruktansvärda inkomstklyftor i samhället). Rådgivare bad rådde mig att inte göra detta och sa att jag skulle gå hem och prata med mina föräldrar om detta innan jag genomförde det. Vilket sedan aldrig skedde… Glad för det såhär i efterhand! Markerar tillfället i grafen.