Garantilön eller fast månadslön

Hej!

På mitt jobb som är ett konsultbolag så har vi två olika lönemodeller:

• Fast månadslön
  • Garantilön med en rörlig del

Stämmer det att garantilön med rörlig del bör ge mer i lön eftersom det är provisionsbaserat?

Grejen är att företaget har en lönekalkylator där man kan se hur mycket man får i fast månadslön baserat på timkostnad hos kund.

Den fasta månadslönen är 10k mer än vad jag har i garantilön med rörlig del. Vilket känns lustigt för det känns som att jag utgör en större risk?
Hur går jag tillväga här ifall det är fallet?

Tjenixen. Det är bara för dig att bestämma om du vill köra säkert eller om du vill chansa. Med fast månadslön vet du alltid vad du kommer få i lön. Tryggt och säkert. Bra om du har lån eller andra utgifter som är konstanta. Väljer du att vara lite mer modig kan du få mer i lön de månader du fakturerar 100% eller mer. Andra månader kan din lön bli avsevärt lägre.

Fråga runt vad genomsnittlig beläggningsgrad ligger på för en konsult som har motsvarande din kompetens. Utifrån det blir det lättare för dig att bestämma om du vill gå med fast eller garanti.

1 gillning

Det gäller att se till att du har 100 % beläggning. Sedan så får du även räkna på hur mycket utbildning och konferens kostar då detta inte brukar ge någon inkomst om du har en rörlig lönemodell. Det brukar antas att man ska jobba in den tiden…

Glöm inte heller bort att %-satsen bara är en del av ekvationen. Timpriset beror kanske mer på ramavtal eller hur bra säljaren är på att förhandla.

Om det blir svårt att hitta uppdrag, så tror jag att du får de upp med att gå för länge på garantilön då det kan dra ner SGI.

Det är ju en ypperlig fråga att ställa till din arbetsgivare.