Hej där!
Jag har försökt hitta svar men lyckas inte, så jag hoppas att ni kloka människor här kan hjälpa mig.
Vårt hus värms upp med gas genom eon. I våras när jag pratade med dem kring ev byte till värmepump (som de för övrigt tyckte va en dålig idé) sa de att vårt anvisade gaspris va lägre än de rörliga priserna just då (anvisat =194 öre/kWh.) och rek oss att inte fixa ett elavtal då. Nu ser jag att det anvisade priset stigit till 341kr/kWh sedan den 15/6, trots att detta skulle vara ett ”tillsvidarepris” (men jag antar att jag inte läst det finstilta kring när det ändras). Det rörliga kostar just nu 301kr/kWh.
Så till mina frågor.
vet man ungefär hur mycket gaspriserna kommer ligga på i vinter?
kanske är det bäst att ligga kvar på det anvisade priset, förutsatt att de inte ändrar oftare än 1 gång/6 mån (obs, ingen bindningstid).
är gaspanna verkligen bättre/billigare än luft/vattenpump (antar jag att vi skulle ha mtp vatten i elementen)?
kommer vi få ta del av elpriskompensationen? Eller faller vi mellan stolarna för att våra elräkningar är så små, men gasräkningarna stora? Och i så fall, vem fan kan jag klaga till?
Slår ett slag för denna tråden. Finns så mycket man kan göra för att sänka förbrukningen både på värme och el. I ert fall sannolikt det största är att sänka inomhustemperaturen. Mycket mer i tråden