Jag och min man funderar på att öppna ett gemensamt fondkonto på Handelsbanken för gemensamt sparande. Som jag förstår det så skattar man bara då man säljer av och i så fall bara på (den eventuella) vinsten. Jag har också läst mig till att banken själv skickar information om detta till Skatteverket.
Men om vi är två om kontot, skickar banken då iväg uppgifterna till bådas våra deklarationer? Skickar de hela skatten dubbelt upp, eller får jag halva skatten på min och min man den andra halvan?
Lite dum fråga kanske, men vi har inte sparat i fonder förut och jag lyckades inte googla fram svaret.
Jag vill minnas att man ej kan ha ett gemensamt fondkonto, Isk eller KF. Det är bara en person som ska stå som den faktiska ägaren till kontot. Däremot kan man ha fullmakt till en annan person, men den kommer ej stå som ägare.
Så den som står som ägare kommer att få uppgifterna till sin deklaration. Men smidigast är med Isk där detta sköts automagiskt samt schablonbeskattning istället för vinstskatt.
Tack för era svar, jag kan ha missat och trott att de även har gemensamt fondkonto. Får höra av mig till Handelsbanken och fråga. Är det så att vi sätter en av oss som kontoinnehavare så löser sig ju skattefrågan.
Jag hittar inte information om Handelbanken har gemensamt fondkonto/investeringskonto. Om du/din man vill spara fonder i ett aktie och fondkonto (AF) måste du/din man deklarera vinst/förlust när fonden har sält. Banken skickar bara försäljningspris till SKV, du ska redovisa fondens omkostnadspris. Om du/din man sparar fonder i ett Investeringssparkonto(ISK) eller Kapitalförsäkningskonto (KF) ska banken rapporterar schablonintäkt till SKV och du ska få årsbesked. Du behöver inte att deklarera vinst/förlust.
Har nu kollat upp och man kan ha ett samägt fonddepåkonto (vi väljer att ange ägande 50/50), sen skattar man efter sin ägarandel. Lite krångligare process att skapa depåkontot, då vi inte kunde göra det helt online utan även får papper hem att skriva under. (Vi valde gemensam fonddepå via Avanza i slutändan, där vi även har våra individuella ISK-konton, men finns även via Handelsbanken.)