Hej!
Jag och min fru vill gärna slå ihop vårt aktiesparande och ha det gemensamt, men vi funderar på vad som är bästa sättet att göra det egentligen. Hur har ni andra som har sparande gemensamt med er partner gjort?
Det enda riktigt juridiskt gemensamma verkar vara att öppna ett gemensamt AF-konto. Men hur kan man tänka om vi till exempel skulle vilja ha investeringarna eller en del av dem på ISK? Finns det några nackdelar om vi har allt sparande på ett ISK i den ena partnerns namn som den andra har fullmakt till (vi är gifta, är väl värt att tillägga)? Eller är det bättre att vi har varsitt ISK och har fullmakt till varandras konton?
Vi skulle så klart kunna spara var och en på sitt håll, men då vi tänker oss en gemensam portfölj som vi tar gemensamma beslut kring känns det som att det blir en hel del krångel med att få koll på helheten.
Är ni gifta utan äktenskapsförord delar ni redan på det. Vems namn det står under är mindre relevant. Jag och min fru har hälften var bara enklast tycker jag.
Under förutsättning att den som formellt inte äger aktierna har tillgång till inloggning och konton. Annars har bara den formella ägaren tillgång så länge de är gifta.
Bra tips, tack för det! Det enda jag blir fundersam på är att de är gratis och att jag inte ser några annonsen. Då finns väl en risk att min data är varan?
Inte som jag har förstått det.
De som skapat verktygen är med här, så du kan fråga dem direkt.
Du kan skapa kontot på Balansify med en email adress som inte avslöjar vem du är. Sedan kan du lägga in era investeringar i samma eller flera olika portföljer.
Ni båda kan använda samma inloggningsuppgifter.
Finns inte mycket av värde där att sälja då du är anonym
@pbergqvist kan du kommentera och kanske ge Kev länk till skapa konto?
Balansify är gratis nu under “beta” perioden. Tanken är att i framtiden gå över till betalabonnemang, då jag absolut inte vill att ha reklam eller att kundens data ska vara “varan”. Jag ska se till att göra detta tydligare på hemsidan!
Angående översikt av ekonomi, som @AimHigher säger. Ni kan ha ett gemensamt konto och antingen lägga upp en portfölj, där ni lägger in alla innehav. Eller så kan ni ha en portfölj var. Just nu går det inte att få en översikt över flera portföljer, men det är definitivt något som är på gång.