Slå ihop ISK med fru

Hej!

Jag försöker se över min och min frus investeringar på lång sikt. Vi har idag skiljda investeringar.

Frugan har sen tidigare Swedbank Robur fonder (Global, Global Norden och Bas Mix). Jag tycker att de har väldigt höga avgifter och funderar på om det vore bättre, dels ur avgiftsperspektivet, och dels ur ränta-på-ränta perspektivet att vi istället slår ihop våra investeringar i en gemensam Globala barnportföljen.

Eftersom att frugan har betydligt mer sparat så borde det ge oss en liten skjuts tänker jag.

Tanken med portföljen är att den ska vara på väldigt lång sikt (gemensam pension/arv), så c:a 30 år.

Ni som har lite bättre koll, tycker ni att det verkar vara en god idé?

Hej!

Om du vill ha lite tips på billiga och bra fonder så kan du kolla in “Ombalansering 2019”, där berättar Jan om dom bästa fonderna som fanns i början av året, kan absolut vara aktuellt att byta ut din frus fonder.

Angående ett gemensamt sparande så vet jag inte riktigt vad ni vill ha ut av detta, ni får ingen extra Ränta på Ränta-effekt för att ni har mer sparande på ett konto. Det blir exakt lika bra om ni har det separerat på två olika konton.
Eftersom ni troligtvis vill ha sparandet på ett ISK så måste ni isåfall skriva det på en person, eftersom ett ISK är personligt och inte går att dela, sedan skriva i äktenskapsförordet att det är bådas pengar (om ni såklart inte har helt gemensam ekonomi redan och inget skrivet i äktenskapsförordet innan som skiljer eran ekonomi).

Lättast skulle jag säga är att ha det separerat men att spara i samma fonder båda två, kolla på länken om Ombalanseringen så får ni tips på bra fonder!

Tack för ditt svar!

Jag tog en titt på ombalansering 2019 och det ser ju bra ut. Ska läsa lite mer utförligt.
Jag behöver nog ta en repetitionskurs i matematik tror jag! :stuck_out_tongue:
Det blir nog bäst om vi separerar våra ISK:er som du säger!

Tack igen!

// GB

Grymt!

Kul att det uppskattades!

Lycka till!