Hej,
Jag upptäckte att min fru anlitar ett företag som heter pensionskraft som rådgiver angående pensionsplaceringar. Vad jag kan se har hon rådgivits att i PPM ha i huvudsak AP7 aktiefond samt några mindre kombinationsfonder aktier/ränta. De mindre fonderna verkar ha rätt hög fondavgift. För det betalar hon ca 1000 kr per år. Är det någon som har erfarenhet av Pensionskraft? För mig verkar det inte vara värt det, och jag skulle vilja föreslå henne att avbryta rådgivningen.
Hej.
Det är helt onödig och dyr rådgivning. Se till att hon avslutar pensionskraft så fort som möjligt och går in i ppm väljer Ap7 Såfa 100%. Låt bli alla pensionsrådgivare och dyra tjänster. Lycka till.
. Man behöver inga pensionsråd när det finns Ap7 Såfa som sköter sig utmärkt själv automatisk.
. I den här fallet ska hon avsluta den rångivning med det samma omedelbart.
. Även om man skulle få gratis råd för Ppm är det bara srunta i det och välja själv Ap7 Såfa. Den är svårslagen långsiktigt.
Tack för svar. Det är precis det jag är inne på. Jag tänker att möjligtvis kan man komplettera med AP7 räntefond om man vill ha extra trygghet, vilket hon verkar vilka ha, då räntedelen i AP7 Såfa kickar in först vid 55 års ålder.
Det kan man göra kombinera Ap7 aktiefond med Ap7 räntefond själv. Men tycker att även det är onödigt då Ap7 såfa sköter risken utmärkt till pensionen. Sällan man behöver det tryggare än så i ppm. Men det får man välja själv hur man känner. Extra trygghet brukar kosta mindre avkastning långsiktigt.
Har haft tre kunder som blivit blåsta på liknande sätt.
Blir man 65 år är den förväntade livslängden cirka 20 år till. Att gå in tungt i räntefonder 30 år före sitt förväntade frånfälle, känns väl tidigt för mig, men vi är alla olika.
Pensionskraft verkar vara en app som visar i huvudsak samma sak som minpension.se plus lite generella förslag.
Då är det bättre att lägga 1000 spänn på mat och vin till den årliga ekonomikonferensen med partnern.
Jag tror han menar fondavgifter är höga, “De mindre fonderna verkar ha rätt hög fondavgift. För det betalar hon ca 1000 kr per år.” Om fondavgifter är 1% dvs 5000kr när fonder värde cirk. 500000kr .
Enligt pensionskraft så kostar appen 995/år för premium eller vad det nu kallades.
Jag menar avgiften till pensionskraft, och det är 995 mer exakt. Tydligen var det en tjänst där de ringde och föreslog omplaceringar samt skickade ut en sammanställning brevledes varje år. Till 995 kom det då också kostnader för höga fondavgifter. Har inte räknat på det. Nu är tjänsten uppsagd, och fondportföljen består av AP7 Såfa
Tydligen har de stökat runt i tjänstepensionerna också, så de behöver också ses över.
Bra jobbat
. Det år så man ska göra. 
Jag kom ihåg att jag hade AP7 såfa och jag fick minus resultatet. För 5 år sedan bytte jag till Avanza zero.
Avanza zero är ju en sverigefond och AP7 är en global indexfond vilket innebär att man utsätter sig för mycket större risk genom att bara ha Avanza zero. Vad jag kan se har AP7 aktiefond dessutom gått mycket bättre de senaste 10 åren än Avanza zero, även om det säkert går att hitta enskilda år där zero gått bättre. Det som dock väger över till AP7:s fördel borde vara den lägre risken. För den som är över 60 och har AP7 Såfa minskar säkert avkastningen då räntedelen ökar.
Gjorde en snabbsökning på omdöme för Pensionskraft.
De förekommer på samma mindre smickrande listor som de kanske mer (ö)kända Allra och Falcon funds.
Med det sagt påstår jag ingenting om Pensionskrafts verksamhet.
Men ingen rök utan eld tänker jag.
Meilin!
Med facit i hand var det inget bra beslut, med tanke på hur fonderna har utvecklats de senaste åren.
Jag har olika global index fonder i ISK (privat pensionsparande). Egenlighet har jag inte mycket koll på PPM. Jag kollar bara det orange kuvertet varje år. Nu loggar jag in i pensionsmyndighetenden för första gången och ser Avanza zero har +6.8% i snitt per år sedan start , +21% i år. Det är ok.
Gör samma sak med Ap7!