Jag vill börja med att tacka för alla inlägg. Hjälper mig att strukturer mina tankar och hoppas inte det uppfattas som försvar. Försöker bara förstå hur jag och andra tänker.
Syftet för mig är att ha en så exakt bild som mjöligt av min ekonomi för att kunna ta så välgrundade beslut som möjligt. Jag tror fortfarande du blandar ihop kassaflöde, resultat och balans. Pengar från fonder till bankkonto är bara en balanspost. Ingen vinst har uppstått inga utgifter har kommit till. Vinsten uppstår när fonden ökar i värde och utgiften när du köper något. Du har bara flyttat värde från ett konto till ett annat varken mer eller mindre.
Vill ha en balansräkning för att kunna göra prognoser på mitt liv. Vad händer om jag ökar mina utgifter idag? Vad för effekt får det om 40 år? Behöver jag spara mer eller mindre tex.
I min värld är det en inkomst när pensionen betalas in på ett pensionskonto på samma sätt som när den betalas in på ett lönekonto. Det jag har svårt att hantera är skatten men återkommer med det när jag svara på JFBs inlägg.
Får jag fråga varför? Förstår helt och hållet att alla tre delarna är viktigt. Men förstår inte hur det skulle bli bättre om jag bortser från RR och BR?
Vi håller på att försöka lista ut våra mål. Min fru vill tex vara hemma och inte jobba det har vi egentligen möjligheter till. Återkommer om det när jag svara på JFB. Men problemet jag upplever är att alla målen man kan sätta upp verkar lite tråkiga. Typ som att sluta jobba? Vad ska man göra då? Skulle förmodligen ta ett nytt jobb efter 5 minuter bara.
Är nyfiken på det här. Jag ska ta ett exempel. Jag köper nya bilar kontant värdet på en ny bil är cirka 400k. Jag köper bilen och skriver av den på 5 år. Jag har nu en 5 år gammal bil och 400k på ett bankkonto. Jag tittar på mitt bankkonto och ser 400k och tänker mm nytt kök det köper jag har ju 400k för det. Betalar det nya köket och kommer sen på att jag måste ha en ny bil. men nu har jag inga pengar till det de är ett kök istället. Hur blev det bättre än att kostnadsföra 20% varje år i RR och se i BR att jag har 0 kronor i värde bil men 400k till en ny bil`?
Detta gör vi redan men skulle hävda att mina bilar är mer likvida än fonderna. Kommer ha pengarna snabbare på kontot om jag säljer bilen än fonderna. Blir snabbt knepigt faktiskt vad är egentligen bundet och frittkapital? Bostaden och pension tar ju ett tag att omsätta det köper jag. Men bilar, guld och fonder skulle jag nog ändå anse vara ganska fritt.
Detta är det jag brottas mest med. Kanske rätt skulle vara att bokföra en latent skatteskuld i BR . Men även det är ju svårt hur ska man uppskatta skatten? Vad för antaganden kan man göra om framtiden där utan att det blir fel? Men håller med om att det blir fel när man blandar brutto och netto utan att ta med skatteskulden.
Varför ska man göra det? När man säljer flyttar du bara värdet? Vinsten uppstår ju när något går upp? Blir ju konstigt om man bokför 35 års vinst på 1 år? Blir det då inte bättre att göra det löpande? Jag brukar göra det runt ny år.
Jag håller med om att vi kan öka vår vinst. Tror att vi kan hålla oss runt 50% sparkvot om man skulle dra in på “extra”. Men då försvinner lite poängen med att ha pengar från början tänker jag. Vad ska jag konsumera i framtiden som jag inte kan konsumera idag? Det viktiga anser jag är ju att detta ligger i balans över en livscykel. Vill ju inte spendera eller spara för “mycket” i någon period av livet. Men vill samtidigt inte sitta i lyxfällan när jag är 65 med redbull och cigg paket överallt. Frågan jag ställer mig är just vad är lagom? Och hur mäter jag det?
Vår tanke nu är att försöka få intäkter på bil 2 genom gomore och fungerar inte det fundera på att sälja, de är mest en lyxgrej. Skönt för frun att ha en bil medan jag är borta