Med en nettoförmögenhet på 5 miljoner i hushållet som 30-åringar ligger ni väldigt mycket bättre till än normalhushållet.
Era inkomster ligger också någontans vid högsta decentilen.
Ja, även exklusive pensionssparande är er nettoförmögenhet hög jåmfört med andra hushåll i dryga 30-prsåldern.
Den höga kostnaden för bil sticker ut lite kanske.
Det jag vill tolka med ur statistiken, men när jag tittar på hur andra spenderar och lever sina liv känner jag mig ibland inte som det. Att man kanske till och med ligger under snittet och att det är något i statistiken man inte förstår eller fel tolkar.
93.684 kronor från fordon är avskrivningarna och kör väldigt mycket så 69.434 är drivmedel. är en Mazda CX-5 2017 och en Mazda CX-30 2022 så inga märkvärdiga bilar.
Ja det är vad jag tänker med. köper taxeringskalendern varje år och får verkligen inte ihop det. Men misstänker att andra kommer åt sina föräldrars arv tidigare och att det lånas mer än nödvändigt.
Vi har inget eget pensionssparande är bara det allmänna och den statliga kollektiv avtalade delen. Har inte räknat på det alls faktiskt har ingen plan eller mål. Lever bara enligt principen att det är bättre med mer pengar en lite.
Har fullt med leksaker och lever livet fullt ut. Men försöker bara spendera mina medel mer optimalt och jaga saker jag gillar inte vad andra gillar. Och köper för pengar jag har inte pengar mitt framtida jag skulle kunna ha, typ inga lån alltså
Det gör vi väldigt ofta, är nog lite väl självgod för mitt eget bästa:)
Detta har jag funderat på massor men är svårt. Om vi fortsätter med 500k/året i överskott blir det ju 15 miljoner till om 30 år. 5+15 blir ju 20 miljoner och säg att dom dubbleras på börsen har vi ju 40 miljoner.
Vi uppnår redan idag våra mål inom året vi sätter dom. Och de mål som är lite större är så orimliga. Vi skulle vilja ha 100 meter båt med helikopter, men hur man ska uppnå det har jag ingen idé på ens.
Hamnar i ett konstigt mellanläge där dom rimliga målen behöver man bara verkställa. De större målen är istället orimliga.
Det låter som att det finns lite mer arbete kvar när det kommer till att fundera på vilka mål ni har och hur de kan formuleras.
Ni har ju bra förutsättningar för att ackumulera kapital, men släpp siffrorna för en stund och fundera på hur ni vill leva mer i detalj. Måla upp en konkret bild, känn hur det känns. Därefter kan ni räkna på vad som krävs.
Om det finns ett stort mål på lång sikt (den metaforiska båten) är det såklart okej att köra på mot det, men annars kanske ni tjänar på att dela in livet i faser. Ni är ju fortfarande unga.
Exempel:
Fas 1, 0-5 år fokuserar vi på…
Fas 2, 6-20 år vill vi kunna leva så här… (guldkant på perspektiv x, y, x av livet)
Fas 3, tidig pension med guldkant (tex)
Ur detta målande arbete trillar perspektiv på jobb, boende, tid med barnen, tid med varandra, fritidshus, resor, saker ni trivs med idag, saker ni inte trivs med idag… sen kan man sätta mål!
Sen hoppas jag personligen att ni hittar ett bättre mål än det båt med helikopter att jobba för
Och sen försöka att inte glömma ”life is what happens to you while you are busy making other plans”
Egentligen behöver du inga råd. Du gör allt rätt och det är vi som skall be dig om råd. Men jag har råd som kanske inte andra ger.
-håll extremt låg profil. Lär dina barn att göra detsamma. Alla klarar inte av andras framgångar.
lite inte på banktjänstemän som vill förvalta pengar. Tänk på att de är säljare, inget annat.
Jag har säkert missförstått men får inte ihop siffrorna ? Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är de fria kassaflödet in ca 770k per år och utgifterna ca 850k , i min värld är de ju inte +500k då ? Visst pensionerna fyllls ju på men dessa pengar kommer man ju inte åt förens tidigast 55-65 beroende på avtal ?
De ska såklart räknas in i ens sparande/förmögenhet men för egen del brukar jag dela upp de som är fritt att disponera idag kontra de som är uppskjuten konsumtion.
Ta bort pensionen ur din kalkyl så går ni back varje år dvs ni sparar ingenting förutom den avtalade pensionen (som ni dessutom skall betala inkomstskatt på när den tas ut). Hade jag varit er hade jag sett till att utgifterna ligger under inkomsterna så ni kan spara pengar.
Tror du har en hel del att revidera i din kalkyl. Pengarna som är låsta i lägenheten kan du nog räkna bort också då de förmodligen aldrig kommer realiseras i cash, snarare kommer ni flytta till dyrare boende med mer lån som följd.
Detta är något jag tänker mycket på. Inte för min egen skull men mina barn. Ju bättre vi lyckas ju svårare kommer mina barn få att känna sig duktiga. Jag funderar på om inte min och min frus framgång kan hämna mina barns.
770k plus 117k bidrag och 3 k övrigt.
Gör alltså cirka 40k plus/året om man räknar bort pension och kapital (fonder)
Men tycker du har helt rätt svår att ta med i beräkningarna men även svår att bortse från. Har inget bra svar på hur man ska tänka där. Men någon annan kanske har?
Värdeökning fonder samt pensionsinbetalningar.
Jag delar din uppfattning där. Men räknar jag bort detta så blir även det fel. Har faktiskt inget bra svar på hur man gör. Det viktiga är ju att det stämmer över en livscykel och det anser jag de gör? Tänk på att jag har även med avskrivningar. Alltså är min livstil hållbar eknomiskt och gör ett visst överskott.
Vi brukar ligga på mellan 800k-1,4 mijoner in netto/året. Vill öka inkomsterna mer än sänka utgifterna.
Så här tänker jag/vi om vår ekonomi ang kassaflöde.
Inkomster: Lön+FL-pengar+barnbidrag etc (alltså riktiga pengar in)
Utgifter (riktiga pengar ut)
-Fasta (Ränta, el, försäkringar, etc)
-Rörliga (mat, nöjen, prylar, resor etc - allt som vi betalar med kreditkortet)
-Sparande (Fondköp i pengamaskinen samt amortering)
Det som blir över sätter vi till buffertsparande eller extraamorterar om vi tycker det är rimligt.
Det vår fondportfölj avkastar är inte pengar in. De pengarna ligger ju kvar där och kan inte ses som en inkomst (skillnad när/om man börjar leva på portföljen i framtiden såklart).
Det som sätts av till allmän pension och tjänstepension är inte pengar in. Däremot kommer du få inkomster därifrån i framtiden men inte nu.
Detta funkar för oss för att hålla koll på ett månatligt kassaflöde.
De ända rådet jag tänker är att inte lägga ner pengar på att köpa taxeringskalendern… Att jämföra sig där kan skapa en ångest över att alla andra äger mer… De viktigaste är att man själv är nöjd me sitt eget…