Global barnportfölj - swedbank?

Hej och tack för en väldigt givande och intressant blogg och ett jättebra forum. Har följt rikatillsammans.se länge men inte skrivit tidigare.

Jag har sparat i fonder ganska länge, men under det senaste året har jag blivit alltmer intresserad. Jag är 35 år och vill satsa på ett bra pensionssparande. Har Swedbank som bank, och vill helst ha kvar mitt sparande i den banken. Har läst om de föreslagna portföljerna som kom upp nu i veckan och tänker att den globala barnportföljen hade varit bra till mitt pensionssparande. Dock så finns ju inte merparten av de fonderna på Swedbank.

Har två frågor:

1. Vilka fonder skulle ni rekommendera för pensionssparande i Swedbank?
  2. Har ca 300 000 på ett fondkonto med ganska hög förvaltningsavgift (1,25 - 1,5 %). Är det värt att sälja av dem, ta skattesmällen och investera som pensionssparande på mitt ISK-konto? Eller låta dem stå kvar?

Tack på förhand och återigen tack för ett bra forum!

Swedbank Access Global :+1:. All in i global indexfonden. Det är knappast något annat som man skulle sakna då. :grin:

1 gillning

60-70% - Access global
10% - Access Asien
10% - Spp Emerging markets
10-20% - Spp aktiefond Sverige/Spiltan aktiefond investmentbolag

2 gillningar

Rekommenderar att du tar smällen nu. I ett vanliga aktiefondkontot så finns det en extra fondavgift. @janbolmeson har tagit upp det i den här artikeln.

1 gillning