Globala indexfonder avgifter

Jag har en fundering på olika Globala indexfonders avgifter.

Jag har en hel del pengar i Handelsbanken Global Index. Denna fond har ca 0,2% högre avgift än de flesta andra Globala indexfonder som bl a LF Global Index och Robur Access Global A. 0,2% högre avgift låter inte så mycket men låter man pengarna stå i många år säg 3o år till 8% avkastning blir det en stor skillnad i slutsumma.

Ska man byta eller behålla, har denna fond i Handelsbanken något som gör att den är värd en högre avgift? Vad jag kan se på historiken har denna fond lägre avkastning än andra nämnda Globala indexfonder i inlägget.

Jag flyttar över mer och mer till Avanza för att komma kunna ha ett bredare utbud och komma ner i avgifter.

Byt till DNB Global, LF Global eller annan liknande som kostar max 0,2%

3 gillningar

Byt till billigare globalfond.

Handelsbankens globalfonder är inte riktigt som andra globala indexfonder eftersom de är mörkgröna dvs de värderar hållbarhet högre än de flesta andra globala indexfonder. Det kan vara värt den högre avgiften om det är viktigt för dig. Annars kan du lika gärna byta till en billigare fond.

3 gillningar

Lutar åt att successivt byta över till billigare index fond. Känner inte att den högre avgiften för Handelsbanken motiverar även om den har mer hållbarhetstänk. Tänker mer på avkastningen i långa loppet.

2 gillningar