Göra om i portfölj

Hej! Ska göra lite ändringar i min portfölj, vill mest förenkla den något så har gjort om det nya sparandet med den här fördelningen:

Från den tidigare:

LF USA index kändes onödig i och med att det är så pass mycket USA redan i globala indexfonder och vet ej varför jag har haft två globala så nu tänkte jag att på mitt ISK kör jag bara dnb.

Även gjort om på barnsparandet som är på ett eget ISK så kör Länsförsäkringar Global index där 100%, har tidigare haft LF barnspar 2045 men den kändes onödigt dyr och är en sån som trappar ner och kör mer räntor istället för aktier ju närmare målet typ.

Tänkte när man gör om i en portfölj, brukar ni sälja av det ni slutar investera i varje månad? Ska jag sälja av allt det och fördela in det på dom jag ska fortsätta spara på?

Tacksam för svar :slight_smile:

1 gillning

Jag hade adderat 10 % EM, men annars bra fördelning.

1 gillning

Man brukar kunna välja ”Byt” istället för ”Sälj”. Då kan du välja från och till och du behöver inte missa börsdagar då bytet (sälj och köp) görs automatiskt utan att du råkar vara på stranden och missa att köpa.

Den nya portföljen ser i fördelning trevlig ut, vet dock inget om aktiespararen-fonden och avgifter mm.

1 gillning

Typ dnb global emerging markets indeks?

Om jag kör 10% på det, vad hade du minskat på från min nya portfölj?

Med DNB Global Emerging Markets blir det ett visst överlapp med Robur Access Asien. Ett förslag är att ta bort den sistnämnda och ta 5% från DNB Global Indeks och köra på följande:

DNB Global Indeks S 70%

Aktiespararna Topp Sverige A 10%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

DNB Global Emerging Markets 10%

1 gillning

Hittar inte den funktionen på Länsförsäkringar :frowning: Läste att Nordnet och Avanza verkar ha så man kan göra så, det hade ju vart smidigt :slight_smile:

1 gillning

Är i stort sett ingen skillnad så länge du lägger köporder samma dag pengarna trillar in.

Just pga detta jag föredrar ETFs. Sjukt stressande att lägga en större order och Trump kan twittra något när som helst.