Portfölj - Tips/synpunkt

Hej på er där ute!

Jag är relativ ny med fondsparande men efter att ha lyssnat på ett par poddavsnitt och läst på satte jag upp en en portfölj som ser ut såhär.

60% - Länsförsäkringar Global indexnära
10% - Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% - Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1
5% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% - SEB Sverige Indexnära A
5% - Plus Småbolag Sverige Index
5% - Plus Mikrobolag Sverige Index

Vad tycker ni jag bör justera, sparhorisonten är över 10 år.

Välkomnar synpunkter/kritik.

Inget som helst fel med den portföljen, ser väldigt bra ut. Dock säkert en del som kommer kritisera antalet fonder, och rekommendera lägga ihop alla sverige fonder till plus alla bolag. Men om du gillar fördelningen och antal fonder är det jättebra :slightly_smiling_face:

-Edit. Dock såg jag nu att den uppgår till 105%. Ska du ha belåning eller var det bara ett misstag? :slightly_smiling_face: Själv skulle jag heller inte ha mer än 20% Sverige.

3 gillningar

Ursäkta fördelningen till Spiltan ska vara lika med 5%.

Uppdate: Ändrat nu.

1 gillning

Finfint :slightly_smiling_face: finns det någon anledning föresten till att du väljer SEB Sverige, istället för den billigare Plus allabolag?

Nej, utan den fonden har jag haft med sedan jag började med fondsparandet. Jag tittar på Plus.

1 gillning

Väntar nu bara på att @Jacke77 skall komma och skrika “100% LF Global Indexnära!” :grin:

4 gillningar

Förresten, tack för synpunkter. Jag bytte dessutom till Plus alla bolag, den var nästan identisk med Seb.

1 gillning

Tycker det ser bra ut! Många sverigefonder men har man lite FOMO över investmentbolag och småbolag så tycker jag det är helt okej med 5% i även dessa.

Kör hårt! :slight_smile:

2 gillningar

Så själv klaart :partying_face::partying_face::partying_face::+1: . Dnb Global indeks ännu bättre just nu :ok_hand:

2 gillningar

Håller med om DNB :grin: trodde dock att du fortfarande höll fast vid LF :innocent:

@Polktor just det. Det har varit en väldans debatt om LF nu när det har bytt index det följer, till ett mer hållbart (+500 inlägg). Eftersom det teoretiskt sett inte är bra för avkastningen när man exkluderar “ohållbara” företag. Detta är dock en preferens-fråga och förmodligen inget som påverkar mycket. Dock har jag valt, av principiella skäl, att byta till DNB :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag tycker att LF Global index är minst lika bra :person_tipping_hand::partying_face::wink::joy: . Vågar inte byta då man kan tappa 1-2% vid fondbyte om man har otur. :+1:.
Men om man ska göra mer rätt blir det 80% Global index + 20% EM :thinking::wink::ok_hand:
Om man ska göra helt rätt ska man bestämma sig och välja det vad man vill ha och inte bry sig om portföljen på 15~20 årssikt med automatisk månadssparande :smiley::v:. Man ska inte bry sig vad andra har i portföljen .

Helt rätt @Jacke77 är Storebrand Global All Countries :kissing_heart:

Kan stämma helt. Synd och rätande 0,10% extra i avg. Inte jätte mycket men ändå störande :wink::partying_face:! Men den som inte störs av det är det utmärkt och bekymmärsfritt långsiktigt :person_tipping_hand::+1: .
Annars
Dnb Global indeks 80%
Dnb Global Emerging markets 20%
Blir bredare.
Den som har Avanza
Avanza Global 80%
Avanza EM 20%
:+1:

2 gillningar

Nu har du ju på senaste dubblat dina innehav (1 till 2). Vi får se vad du utvidgar med härnäst :joy: Småbolag eller en sverigefond kanske :grin:

1 gillning

Det går att göra det på många olika sätt. Tänkte på marknadsviktad portfölj och bredare .:partying_face::partying_face: .
Just nu är det 100% LF Global indexnära . Men vem vet :thinking::wink:

1 gillning

LF tillväxtmarknader är ännu bredare med ca 350 fler innehav (ca 45% fler än DNB). Skulle säga att det är värt den jättelilla extra-avgiften på 0,02% :grin:

1 gillning

Ja då man redan har LF Global indexnära kan man bara flytta 20% till LF Tillväxtmarknad indexnära för att få det bredare och mer ”Demokratiska” länder :joy::wink::+1: . Då blir det ca 2650st aktier :wink: . Vill inte bli av med LF fonder

1 gillning

Haha ja man får hoppas att man får betalt för att riskera pengarna i “demokratiska” länder. Historiskt har det väl gått sådär, men man får väl bara fortsätta vara optimistisk :joy:

Jag har nog kastat ut EM från portföljen minst 5 gånger genom åren men den hittar alltid tillbaka :joy:

1 gillning