Inget som helst fel med den portföljen, ser väldigt bra ut. Dock säkert en del som kommer kritisera antalet fonder, och rekommendera lägga ihop alla sverige fonder till plus alla bolag. Men om du gillar fördelningen och antal fonder är det jättebra
-Edit. Dock såg jag nu att den uppgår till 105%. Ska du ha belåning eller var det bara ett misstag? Själv skulle jag heller inte ha mer än 20% Sverige.
Håller med om DNB trodde dock att du fortfarande höll fast vid LF
@Polktor just det. Det har varit en väldans debatt om LF nu när det har bytt index det följer, till ett mer hållbart (+500 inlägg). Eftersom det teoretiskt sett inte är bra för avkastningen när man exkluderar “ohållbara” företag. Detta är dock en preferens-fråga och förmodligen inget som påverkar mycket. Dock har jag valt, av principiella skäl, att byta till DNB
Jag tycker att LF Global index är minst lika bra . Vågar inte byta då man kan tappa 1-2% vid fondbyte om man har otur. .
Men om man ska göra mer rätt blir det 80% Global index + 20% EM
Om man ska göra helt rätt ska man bestämma sig och välja det vad man vill ha och inte bry sig om portföljen på 15~20 årssikt med automatisk månadssparande . Man ska inte bry sig vad andra har i portföljen .
Kan stämma helt. Synd och rätande 0,10% extra i avg. Inte jätte mycket men ändå störande ! Men den som inte störs av det är det utmärkt och bekymmärsfritt långsiktigt .
Annars
Dnb Global indeks 80%
Dnb Global Emerging markets 20%
Blir bredare.
Den som har Avanza
Avanza Global 80%
Avanza EM 20%
Ja då man redan har LF Global indexnära kan man bara flytta 20% till LF Tillväxtmarknad indexnära för att få det bredare och mer ”Demokratiska” länder . Då blir det ca 2650st aktier . Vill inte bli av med LF fonder
Haha ja man får hoppas att man får betalt för att riskera pengarna i “demokratiska” länder. Historiskt har det väl gått sådär, men man får väl bara fortsätta vara optimistisk
Jag har nog kastat ut EM från portföljen minst 5 gånger genom åren men den hittar alltid tillbaka