Hej, jag undrar hur era tankar går kring denna fondportfölj.
Har kollat rikatillsammans avsnitt 99, 133, 186.
Kommer spara 8000kr i dessa fonder. Samt 2000kr i ett räntesparkonto.
Detta är sparmål 2030.
LF Global Index 55%
LF Tillväxtmarknad Index 9%
HB GI Småbolag A1 5%
HB Hållbar energi A1 5%
Spiltan Aktiefond investmentbolag 8%
Plus Allabolag Sverige Index 8%
AMF Räntefond Mix 10%
Detta är till framtida barn. Sparmål 2045
500kr
DNB Global Indeks 60%
SPP Aktiefond Sverige 40%
Tar som sagt gärna emot svar på om jag ska ändra fördelningen eller något annat.
Hej!
Första portföljen antar jag att du kör 90/10 ?
Tycker den ser bra ganska bra ut men undrar varför du väljer “nisch” fonder som HB hållbar energi och spiltan investmentbolag I?
Vad är du försöker nå och syftet med just den portföljen?
Jag ser att det är ett sparmål som ska vara i 10 år. Personligen är jag den som lägger in mitt månadsparande varje månad och ska i princip inte titta på den tills den ska behövs ombalanseras. Och hade valt då 3-5 fonder som följer indexen och har lägst avgift.
Själv har jag just nu i min portfölj (100/0)
LF global indexnära 65%
HB Gl småbolag 10%
Avanza Emerging Markets 15%
Seb hållbar Sverige 10%
Avgiften totalt ligger på ca 0.23 om jag inte minns helt fel och följer indexen.
Sen angående dnp global index? Varför just det bolaget och inte samma som ovan?
Tycker det är mycket “homebase” med inriktning 40% till Sverige. Samt en Tillväxtmarknadsfond hade inte varit dumt med 15%.
Detta är min åsikt och något jag personligen kör på. Låg avigt och följer index.
Själv föredrar jag om du vill köra på med HB hållbar energi och liknande. “nisch” fonder så ha gärna en “lekhink” där du lägger par hundralappar och har det enskilt. Så gör jag. Olika Portföljer “hinkar” för olika ändamål samt en lekhink.
Lite homebias i det hela, men det gör inget. Det är många fonder, men det finns verkligen ingen rätt eller fel sätt. Man får välja man vill. Det vi snackar här är att du har ändå gjort mer rätt än majoriteten av befolkningen. Det kanske blir lite med volatilt än 100% LF Global Index.
Hej, tack för input!
Kanske var lite otydlig men det är ju såklart ett månadsspar och målet är att nå miljonen. Är rätt novis på börsen så fondvalen har jag valt ut utifrån de jag läst mig till ( förstår de inte är 100% rätt). Hur tänker du ang ombalansering kring ditt portföljval? kvartalsvis? årsvis?
Hmm ja om man skulle tänka om lite och placera nischfonderna i en lekhink kanske man skulle stå på stadigare grund över tid?
Anledningen att jag valde att ha med aktivt förvaltade fonder är helt enkelt möjligheten till större avkastning.
Anledning att jag valt DNB global index är väl att enkelt se över tid vilken som går bäst så man enkelt kan byta men kanske borde jag tänka om?
Om man skulle tänka såhär kring portföljen, kanske blir lite mer “basic”?
LF Global Index 55%
LF Tillväxtmarknad Index 15%
HB GI Småbolag A1 10%
Plus Allabolag Sverige Index 10%
AMF Räntefond Mix 10%
edit
Samt en “lekhink” med aktivt förvaltade dyrare fonder som möjliggör högre avkastning men att man inte lägger lika mycke pengar i denna hink?