Analys av min ´portfölj´

Hej! Vilket underbart forum detta verkar vara. Efter en tids passiv läsning så tänkte jag försöka få klarhet i hur bra eller dålig min ´portfölj´ egentligen är.

Med stora penseldrag så ser portföljen ut enligt nedan:
47% Passiva globala indexfonder, i huvudsak DNB global men även lite Lysa bred
14% Homebias (nytt ord som jag lärde mig på forumet), passiva indexfonder med Sverige/Norden
17% Lekhinken, i denna post har jag Länsförsäkringar USA index
22% Sparkono på Avanza

För att ni ska få ett perspektiv om hur mycket eller lite pengar jag har i portföljen så täcker pengarna på sparkontot ungefär 1 års hushållsutgifter. När portföljen byggts upp har det inte funnits någon strategi överhuvudtaget. Enbart slump och otaliga infall av impulsivitet. Aldrig balanserat värdepapper eller pengar.
Jag vill alltså inte fortsätta med slump och impuls längre utan vill få ett mer strukturerat sparande och en portfölj som jag faktiskt kan motivera innehållet i.

Vad tycker ni att jag borde göra? Sitta still i båten eller omgruppera?

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag tycker det ändå ser ut att vara en ganska bra portfölj! Har sett sämre, om man säger så!

Fokuset verkar ju vara låga avgifter vilket jag gillar :+1: Bra spridning och bredd med globalfonderna och Lysa. Att ha 14% homebias ser jag inget fel med heller, faller helt klart inom normalbilden här :slight_smile:

Att ha en lekhink är också helt okej, du får lite extra Usa tack vare detta såklart utöver de ca 30% som du får genom globalfonden och lysa om jag räknar rätt. Så totalt får du ca 50% Usa kanske, vilket är lite mindre än om du hade kört 100% globalfond.

Sen ganska mycket pengar på sparkonto. är det buffert alltihop eller är det pengar som ska användas på kort sikt? i så fall är det bra med sparkonto :slight_smile:

1 gillning

Om historien upprepar sig så kan de 50% ger mer om han har tur

Japp kanske, kanske inte… Jag förlitar mig på varken tur eller otur när det gäller investeringar. Det blir vad det blir :+1:

Tack så mycket!

Skönt att portföljen inte är helt ute och cyklar. Ska jag krypa till korset så ligger det mesta i en AF. Borde jag byta till ISK?

Det jag glömde var att jag tidigare började bygga på en portfölj med utdelningsaktier. Den är på ca 100 000 kr (på ISK) och kickar tillbaka några tusen om året i form av utdelningar. Har flera gångar funderat på att sälja av den, har egentligen inte egen förmåga eller kunskap (ej heller tid) att förvalta en syn typ av portfölj själv så den är nog helt klart onödig. Inkl utdelningar så underpresterar utdelningsaktierna nästan årligen jämfört med min fondportfölj. Jag trodde det skulle vara roligare med utdelningsaktier men det var det inte visade det sig.

Vad tror vi om USA fonden, kanske byta den mot DNB global eller Lysa? Om jag förstår korrekt så blir totalen mer viktad mot USA. Det har jag inget emot. Att sälja DNB global till förmån mot USA index däremot känns som att man får en smalare portfölj men med lika mycket vikt (procentenheter) mot USA i portföljen? Jag kanske tänker galet här.

Sparkonto är en kompromiss mellan feghet och kommande renoveringsbehov av huset. I år ska taket på huset bytas bland annat.

Såhär tänker jag…

Sälj allt du inte skulle vilja köpa idag om du hade pengarna utanför.

Isk är generellt mer lönsamt än Af.
Här finns en kalkylator för att räkna på detta.

Personligen äger jag hellre globalfond än endast Usa-fond. För att få bättre marknadsvikt i portföljen :+1:

1 gillning

Jag hade sålt allt, bytt till ISK, bestämt mig för hur jag vill ha det (den fördelningen du har är inte dålig om det är motiverat att ha kontanterna som buffert).

Personligen hade jag strukturerat enligt Fyra Hinkar-modellen (du kan söka på det i forumet så hittar du info).

Men den fördelningen som du redan har är inte dålig :slight_smile:

1 gillning