Jag överväger att flytta en stor tjänstepension från Movestic till Nordnet, den klart största posten i mitt totala investerade kapital i och utanför pension, mer än hälften av mina slantar även räknat som netto efter skatt. Under själva kapitalflytten säljs innehavet av och står enligt uppgift utanför marknaden i en till två veckor.
Eftersom det är så stor del av mina pengar är jag nervös för att det ska råka ske vid precis fel tillfälle, en nedgång precis innan och missad återhämtning innan jag hinner återinvestera. Jag styr inte heller exakt när det sker, och vet inte ens om jag kommer att veta i förväg. Hela flyttprocessen tar 3-6 månader.
Jag tänker: Ska jag gradvis (åter igen för att inte råka pricka fel dagar) balansera om till räntor så att jag vid flytten står 100% i räntor. Jag förväljer även räntor som placering hos Nordnet, och sen när pengarna är överförda så ombalanserar jag igen gradvis till globalt index. Bra idé, harmlöst men meningslöst, eller vansinne?
1 gillning
Bumpar försiktigt min egen tråd i hopp om inspel från vårt kloka community.
Jag tänker spontant att vinsten du får genom att få lägre avgift och bättre utbud på Nordnet är värt risken att ligga utanför marknaden ett par dagar.
Sedan förstår jag inte riktigt varför man ska blanda in räntorna. Jag tänker att du bör sikta på att ha en fördelning aktier / räntor som motsvarar din sparhorisont oavsett var du har pengarna och oavsett flytten.
1 gillning
Tack för svar. Anledningen till flytten, som jag utelämnade, är precis som du säger att få lägre avgifter. Så flytt blir det, någon gång på något sätt.
Grejen med räntorna är ett försök att göra någon slags DCA, fast jag inte kan göra det direkt. Hade jag kunnat hade jag sålt av och flyttat lite i taget för att jämna ut eventuell otur i timing. Tanken var att räntan skulle vara en sorts proxy för detta.
Jag vill helst inte stå utanför marknaden så klart. Men jag funderar på om jag hellre står i en mindre volatil tillgång i ett par månader och missar en uppgång, än att stå med risken att t.ex. Trump gör sin grej två dagar innan Movestic säljer av allt mitt, och sen kommer en Taco innan jag hunnit få in pengarna på marknaden igen hos Nordnet.
Jag tänker så här. Om jag innan en flytt har 100% i aktier, då bör jag ju ha 100% i aktier även när flytten är klar. Det vill säga att egetnligen hade man ju velat ha 100% i aktier hela tiden, men nu går inte det.
Att ha 100% aktier, gå till en annan fördelning och sedan DCA sig till 100% är inte jätterationellt.
Men, jag kanske missförstår något.
2 gillningar
Alltså jag skulle ju köra DCA åt båda hållen. Successivt ombalansera från global indexfond till räntor, invänta flytten när allt säljs av till kontanter, få insättningen till räntefond igen och sist successivt ombalansera tillbaka till global indexfond.
Edit:
Tänk att man startat en flytt i början av 2025. Man har 100% glabal index. Så har man maximal otur att innehavet säljs den 8 April när Trump tull-kvaddat börsen. Så sitter man ofrivilligt likvid i två veckor och missar återhämtningen.
Det kan iofs gå åt andra hållet också. Man har griseflax och får innehavet sålt typ 20 mars. Får pengarna insatta och kan köpa dippen 8 april. Om man vågar…
Och en massa scenarion som ligger någonstans däremellan.
Men men om man successivt balanserade om till ränror under en månad eller två, satt i räntor och väntade. Då skulle det spela mindre roll om försäljningen skedde 20 mars, 8 april eller någon annan dag där omkring. I många perioder missade man lite avkastning på att hålla räntor istället för globalt index, men man undvek det sämsta scenariot.
1 gillning
Jag förstår fortfarande inte varför man vill ombalansera från globalfond till räntor… 
1 gillning
Känns inte som om jag lyckas förklara, men det kanske är tecken på att det är en dålig idé. Tack för svar!
1 gillning
Haha, jo, jag fattar vad du vill göra, men jag förstår inte varför. 
Min tanke är ju att man inte ska ändra risk / allokering baserat bara för att man gör en flytt. Man vill gå från A → B så fort som möjligt utan att gå någon omväg.