Jag har startat ett AB och behöver köpa in varor från leverantörer i Kina och utomlands för att sälja i shoppen.
Säljaren i Kina erbjuder att betala via Payoneer och Payoneer tar emot Amex också.
Jag vill gärna använda min Amex då jag har försäkringar när jag handlar med utländska leverantörer som jag inte känner till.
Totalt är det väl 250tusen i månaden jag tänkte utnyttja av min kredit tills pengar vuxit i bolaget men jag räknar med att behöva göra detta varje månad i ca 18-24 månader framåt. Men sedan tänkte jag fortsätta på samma sätt även efter bolaget samlat pengar i kassan.
Får jag fortsätta göra utlägg och köpa in varor på det sättet?
Jag har ett Amex privat som jag tänkte utnyttja min kredit på och då bokföra allt som utlägg.
Min redovisningskonsult sa att det går att bokföra detta som utlägg och eventuella poäng jag tjänar in privat måste jag resa med som tjänsteresa isåfall och inte privat. Det är inga problem då jag har lite kinaresor planerade att göra i bolagssyfte.
Men jag undrar nu finns det någon övre gräns för skatteverket gällande utlägg man får göra?
Kommer det synas i bokslutet att mitt bolag haft omsättning på 3M kronor varav 2M varit som utlägg ?
Dokumentera varför du gör det. Är det så att du kommer att utnyttja krediten på kortet och betala ränta till Amex så kan det bli lite krångligt, men om du kan dokumentera att bolaget inte kan få några lån annat än via dig så lär det vara ok.
Kan vara snyggt att vara använda kortet för bolaget så att det är lätt att visa att du inte använt förmånerna kopplade till omsättning till något privat.
Tänk också på att om du har lagt ut för säg två månader och bolaget går dåligt och kånkar så kommer du långt ner i listan av de som ska ha pengar och riskar att bli av med allt.
Min plan är att inte behöva använda mig utav räntan. Jag tar endast emot förbokningar som jag sedan kommer beställa rätt antal och skickar då kunderna.
Jag kommer sedan hinna få in pengarna och då betala ut till mitt konto som utlägg.
För att göra om samma sak igen.
Men min oro är om detta kommer granskas på något sätt?
Vart går gränsen ungefär för granskning gällande utlägg ?
Kommer detta att synas på mitt bokslut? För syns det på bokslutet kanske det sticker ut på allabolag med.
Enligt Amex villkor går det inte att betala deras räkning från företagets pengar utan betalare samt kortinnehavare måste stämma överens med samma namn (penningtvättslag).