Jag har ett nytt jobberbjudande där jag kommer ha en del utlägg i tjänsten, även resor utomlands kan förekomma. Företaget rekommenderar att jag tar ett kreditkort som de har upphandlat.
Betalningsansvaret skulle dock ligga hos kortinnehavaren vilket isf. jag hade varit. Kostnader blir sedan återbetalda mot inlämning av kvitton. Jag har inte så mycket erfarenhet av linkande situationer och undrar därför två saker:
Hur vanligt är det att man som anställd behöver ta ett kreditkort som man ska använda i tjänsten men behöver står personligt ansvarig för det? Jag tänker också med tanke på att möjligtvis inte alla har en tillräckligt bra credit rating för det? Finns det ingen bättre alternativ för anställda?
Sedan undrar jag hur ytterligare ett kreditkort kommer påverka min credit score? Står i början av min karriär och har en del stora köp fram för mig som t.ex. lägenhet, hus osv.
Det är ganska vanligt skulle jag säga inom yrken där du förväntas representera ditt bolag samt om du förväntas resa mycket i tjänsten. Mycket vanligt bland säljare, produktfolk och chefer.
Jag är personligen helt emot detta, blev påtvingat ett Amex Green för en herrans massa år sedan, globalt upphandlat, då kunde du knappt använda det ens på Stockholms stureplanskrogar. En kollega som hade svårt att hantera ekonomin och fick det spärrat då hen använde det för privata utgifter och helt enkelt inte betalade i tid.
Nu vet jag inte vad det kommer vara för kreditlimit, tror inte det var ett kreditkort på den tiden jag hade amex (var nog betalkort) så det inte påverkade kredit. Men det är helt klart en variabel.
En faktor är ju om du har utlandsresor och, av någon anledning inte får dina kvitton godkända så måste du ligga ute med dessa pengar själv, utan att få någon ränta. Med flygresor, hotell, bjudmiddagar och vad det nu kan vara gör ju att du lätt kan ligga ut med säg 50.000.
Tyvärr har du kanske inte så många val, men kanske finns andra som har gjort samma val i mer närstående tid.
Jag skulle säga att detta är standard lösningen för anställda med tjänsteresor. FirstCard är det som jag mest haft i Sverige. I andra länder mest lokala banker med deras kreditkort fast samma upplägg.
Enda alternativet har varit att växla till lokal valuta själv på Forex och sedan ta upp det i reseräkningen men sådär kul att sitta på balansen i någon obskyr valutan dit man inte reser så ofta. Sjölv brukar jag alltid ha med mig ett par hundra USD och EUR för krislägen
Huruvida man får använda det privat har ändrats över tid. Ett tag tyckte företaget det var bra för det ökade på omsättningen och gjorde företaget mer relevant inför nästa upphandling. Under senare år har det som jag förstår det blivit vanligt med att man enbart får använda det för tjänstekostnader, annat än i undantagsfall där man inte har något annat alternativ.
Credit score? Hmm, är det ens ett begrepp i Sverige? Mig veterligen så handlar det bara om att betala räkningarna i tid dvs inte ha betalningsanmärkningar. Men nu har jag inte bott i Sverige sedan ett bra tag så saker kan ha ändrat sig. Borde dock inte vara något problem mht framtida lån eftersom det är en vanlig lösning.
Ev bonuspoäng man får på tjänsteresor skall förmånsbeskattas om du använder dessa privat.
Förmånsvärdet är helt enkelt skillnaden mellan normalt pris och ditt rabatterade pris. Du är dessutom skyldig att meddela din arbetsgivare detta så rätt skatt kan dras.
De flesta kreditkort är personliga. Poängen med dem är att du har just kredit så om ditt företag är snabbt kan de hantera dina kvitton så pass snabbt att pengarna inte dras.
Avgifter och räntor på krediter skall då företaget stå för.
Det är klokt att inte ha ett företagskort för annat än jobbrelaterade utlägg för annars tappar man lätt kontrollen. JAg reser ganska lite i tjänsten sparar kvitton från mitt privata och får ersättning av arbetsgivaren. Eller så är det periodiska kvitton som Öresundsbronsbiljetter.
Att få ett utfärdat ett kreditkort innebär att det tas en upplysning. Men att använda det innebär inte att varje köp tas en upplysning utan det är en affär mellan dig och kreditgivaren(kortbolaget).
Läser man online så ses det ofta som en bra förmån att ha ett företagskort, men det beror på att i USA så räknas bonuspoäng som en rabatt och inte en inkomst och behöver därför inte beskattas om de används privat.
I Sverige så ska allt tydligen förmånsbeskattas, snart är väl toalettpapper på jobbet och komplimanger ifrån chefen också en förmån som ska beskattas…
Kör ett Amex och MasterCard i tjänsten. Finans har erbjudit ett kort med personligt kreditansvar, men det skiter jag i för jag vill inte stå på det. Så jag använder mina egna kort istället.
Sådana här kort har varit standard på alla arbetsplatser där jag kommit i kontakt med dem - kommuner, fackförbund och statliga myndigheter.
Egentligen är jag inte helt klar över ”nyttan” med dem. Kanske kan de beviljas även till personer med låg kreditvärdighet? De kan förstås ”tvingas på” medarbetare som inte vill teckna sig för privata kreditkort. Man ska ju inte behöva ligga ute med större summor på ett debetkort.
När man har bra kreditkort själv uppfattar jag det som vettigare att använda dem. Jag har t.ex. ett kort utan valutapåslag och att använda det ger ju även arbetsgivaren lägre kostnad, jämfört med det storbankskort som staten upphandlat.
Det låter rimligt. Samtidigt finns det ju numera många kort som både är gratis och ger väsentliga fördelar. Jag antar dock att arbetsgivarna har någon deal med banken som gör att även någon med betalningsanmärkning kan få ett sådant här kort. Det vore ju knäppt om vissa ändå skulle behöva lägga ut större summor privat under en tjänsteresa.
Det som TS beskriver är ju standard på de flesta svenska storbolag. Själv har jag haft ett sådant kort (Eurocard Corporate) länge, men använder så ofta som möjligt mitt privata Amex kopplat till SAS bonusprogram. Att ackumulera spend på det kortet ger mig bonuspoäng och även vouchers som möjliggör halva priset på bonusresor. Kortet kostar några tusenlappar om året men genererar årliga resor till USA och Asien med hela familjen.
TS: tacka ja till kortet om du tror att du behöver det, annars kör med ett eget kort. Det finns få nackdelar så länge du administrerar dina reseräkningar i tid.
För 20+ år sedan erbjöd företagen “kontantuttag” inför resor där inte allt kunde betalas i förväg. Typiskt hotell, taxi etc.
Kreditkort var inte tvunget om man inte ville eller kunde skaffa.
Men hantera kontanter var det rätt mycket extra arbete med så de ville egentligen inte göra det.
Att få ett kort där företaget betalar är nog ovanligt, för många klarar inte av att hålla isär det privata och redovisa kvitton mm. Däremot ska du kräva att brytdatum för faktura och kredittid gör att du får dina pengar via lönen före det är dags att betala.
Jag använder privatkort. Tidigare hade jag ett riktigt corporate kort, d.v.s. företaget var betalningsansvarig och jag bara görde en reseräkning. Men det ges inte ut längre. Ska jag stå för krediten etc., ska jag få någonting för det. Så resonerar jag. Håller med att det är viktigt att kolla att det altid är säkerstäld att man får pengarna i tid. På mit företag skulle de spara in på finanssidan som hade till följd att så inte var fallet längre. Direkt begärde -och fick- jag ett permanent förskott för att täcka fel i rutinerna. Detta ledde i sin tur till systemkorrektur
På mitt företag ska ALLT som betalas med företagskortet in i systemet - även privata utgifter. Det angår inte min AG vad jag gör, äter, dricker m.m. på resorna.
Det enda fördel med ett företagskort som jag ser är att när nogåt händer med mig min familj inte behöver jaga efter ‘mina’ pengar från AG.