Privata utlägg amex

Hej finns det någon gräns på hur mycket privata utlägg man kan göra inom ett ab?

Har ett amex kort som genererar rätt mycket sas euobonus poäng och är intresserad av att använda det så mycket som möjligt. Även för mitt företag men då köra det som privata utlägg. Finns det någon gräns antingen från amex sida eller skatteverket hur mycket man gör privata utlägg. Kan röra sig om ca 200-900tkr.

Någon som har koll?

Mvh

1 gillning

Har inte koll på kärnfrågan men det går utmärkt att köra point sharing på SAS samt ha multipla Amexkort om man hamnar över gränsen där du redan fått dubbla 2-4-1 vouchers (300’).

Att göra själva utläggen finns det väl inga hinder för, det är väl snarare poängen som är kruxet här, där du blir tvungen att förmånskatta för dessa då de blivit intjänade av de privata utläggen för företaget.

Med sådana belopp så skulle nog skatteverket för eller senare titta närmare på det. Jag blev avrådd av min revisor att ta någonting alls privat som utlägg utan så snart som möjligt i bolaget skaffa ett eget kort. Dels också förvisso för att bokföringen blir enklare när alla utgifter visas tydligt på kontoutdrag.

Som @Esko nämner så ska detta förmånsbeskattat och det är något skatteverket kan göra år senare vilket kan bli stora summor för dig privat att betala i så fall. Var något år sen de begärde ut information av sas eurobonus men hörde aldrig sen om de straffade någon för det.

Men med tanke på att de har gjort det en gång och fått rätt i högsta instans så lär de gör det fler gånger i framtiden och SAS kan då inte neka.

Från amex’s sida beror det på vilket kort du har, samt att jag fick mail nyligen om att de gjort reglerna kring just utlägg för företagskostnader otillåtet om man inte har business-kort.

https://www.americanexpress.com/en-us/company/legal/cardmember-agreements/

Om det är dina privata utlägg skulle jag köra ett separat Amex för det, även om det är 50/50 skulle jag ändå ta ett extra kort. Du får du precis som någon annan skrev här möjlighet att ta ut dubbelt så många 2-4-1 (Om det är Elite du har)