Gränsbelopp K10 vid oaktivt bolag?

Jag startade 2021 ett AB som legat totalt oaktivt till slutet av 2023 då jag började jobba genom bolaget. Aktiverade då f-skatt, momsbetalning och gjorde min första fakturering.

Jag har inte i tidigare deklarationer lämnat in någon K10. Vad jag läser på Skatteverket kan man tillgodoräkna sig utrymme från tidigare år när man väl fyller i en sån. Min fråga är om jag kan räkna utdelningsutrymmet från 2021 trots att det varit ett helt oaktivt bolag?

Ja, du kan tillgodoräkna dig förenklingsregeln. Dock måste du ha ägt bolaget ingående det året.
Dvs att 2021 blir 0kr om du inte ägde bolaget 1/1.
Med 2022 och 2023 ger dig utrymme.

Ring Skatteverket. Jag har för mig att du inte behöver rätta 0-deklarationer historiskt (0 då du inte tagit någon utdelning) vilket isf gör att du kan upprätta 2024 års deklaration med tidigare års utrymme. Alltså att din ingående värde i k10:an för 2024 blir 2022 och 2023.

Uppdatera oss gärna sen vad de säger :slightly_smiling_face:

Eventuellt skulle Skatteverket kunna bedöma att dina aktier inte är kvalificerade för att du inte varit aktiv. Men då 2022 (första året då du isf tar upp förenklingsregeln) är så närliggande 2023 då du är aktiv så tror jag inte det är något problem.
Hade varit betydligt värre om bolaget varit inaktivt i 10 år och att du försöker räkna upp de inaktiva åren i din k10:a

Tack för svar.

Jag har nu pratat med Skatteverket och enligt handläggaren måste man rätta tidigare K10or. Dvs för året innan, för 2022 års deklaration ägde jag ju inte aktierna när kalenderåret för 2021 började precis som du skrev.

Det jag inte riktigt får ihop med det svaret är att jag sen på Skatteverkets sida sen hittade info om hur belopp skulle beräknas för tidigare år om man inte tidigare hade lämnat in K10 blanketten. Jag uppfattar texten där som att det inte krävs en omprövning för att fylla i ett ingående värde.

Hittade även denna länk med information från någon redovisningskonsultfirma. Enligt den infon är det inget krav att lämna in en K10 om man inte tagit utdelning. Implicit borde jag då inte behöva begära omprövning för tidigare år heller.

Allt ovan gör att jag blir osäker på om handläggarens svar kan stämma. Jag funderar på att helt enkelt bara räkna ut och fylla i det ingående värdet i årets deklaration och sen ta eventuell diskussion med Skatteverket om de inte förstår var dessa kommer från. Eventuellt med ett öppet yrkande i deklarationen så det flaggas riktigt.

Jag har också tolkat deras skrifter som att man inte behöver deklarera så länge ingen utdelning beslutats. Jag tycker det står ganska tydligt i dina utklipp att det inte behövs omprövning på tidigare deklarationer heller.

Din lösning låter vettig :+1:t2:

2 gillningar