Hej alla,
Jag kör ensam som konsult i ett AB. En kund vill upprätta ett nytt ramavtal med mig och avtalet är främst framtaget med en större konsultfirma som motpart.
Det här avtalet har varit på tapeten tidigare men då kunde vi fortsätta med mitt gamla enkla avtal.
Någon som har tips om var man kan vända sig för att bolla detta avtalet för att utröna risker etc för mitt AB? Är det en avtalsjurist? Vad kan sådant tänkas kosta.
Finns det något standardavtal som man kan referera till som är vedertaget som är lite mer balanserat?
Är själv inte bekväm med avtalsbiten och föredrar mest att jobba på.
Om du är medlem i ett fackförbund kan du kontrollera om de erbjuder affärsjuridisk rådgivning. Åtminstone Sveriges Ingenjörer och Unionen har detta. (Kan vara att man måste ha ett särskilt medlemskap hos Unionen.)
Jag är avtalsjurist och råkar vara rätt hemma på detta (men söker inte uppdrag =), är statligt anställd). Vad är du i för bransch? Det avgör om det finns något lättillgängligt standardavtal som jag kan tipsa om. - Annars är det nog som sagt en bra idé att kontakta ett branschförbund eller fackförening: det finns en viss poäng med att anpassa avtalet till just din situation.