Samboavtal då ena part betalat hela boendet

Är det någon här som har ett vettigt samboavtal som man kan få lite inspiration utan?

Framförallt är det tre delar som vi vill få med, men lite osäker på hur man gör, :

1. 80% av bostaden skall stå utanför den gemensamma samboegendomen
  2. Arv och gåvor vi får, skall inte räknas som samboegendom
  3. Aktiebolagen som jag äger skall inte anses vara samboegendom

Är det någon som satt upp ett liknande avtal? Någon som har tips på var man kan vända sig? Eller har tips på mallar eller formuleringar man kan använda?

Förutom punkt 1 så trodde jag det andra två punkterna inte behövde någon speciell hantering när man lever i samboförhållande. Punkt två möjligen om det är en gåva till er båda, men då ska de å andra sidan inte heller med i ett sådant avtal.

Det är snararare att dessa behöver att avtal om man ingår äktenskap.

Punkt ett däremot behöver det skrivas något för.

2 gillningar

Det låter bra! Får boka in en jurist för det här också tror jag

Finns ju färdiga mallar typ,

Jag tänker att punkt #1 dessutom kan vara orättvis i ett avtal, eftersom 80% av en bostads värde är väldigt exakt (på kronan). I min tanke skulle det isåfall innebära att man t.ex vid reparation och förbättringar av huset också delar kostnaderna 80/20. En ny pool t.ex, kommer annars tillföra mer värde (vid en ev. framtida försäljning) för dig än din partner.

Bara ett inspel. Från att ha gått från att ha svårt för jurister (=läst varit för dåligt insatt) till att under 2021 lagt många hundratusen på juristtjänster under förra året, så skulle jag säga att det är väl värt att träffa en jurist istället för att ladda ner en mall eller snåla på det.

Ett juridiskt avtal vill man att det håller när shit-hits-the-fan och det är många nyanser och formaliteter som kan gå förlorade när man gör det själv. De flesta professionella jurister är mörkrädda för många av de standardavtal som finns på nätet - lite som vi när vi läser investeringstips i Aftonbladet.

Nu har jag många bolagsjurister i mitt nätver, men jag har fått två oberoende rekommendationer på Marika Levin på Lindskog Malmström Advokatbyrå. En av dem sa, det är henne jag går till själv. Kan dock själv inte lämna någon egen rekommendation då jag inte ens pratat med henne. :joy:

2 gillningar

Kan till viss del hålla med dig om att visa mallar är under all kritik men det som är synd att är att det inte finns någon standard för hur avtalen ska se ut som medför att man måste vara källkritisk alternativ betala några tusenlappar.

Skulle vara bra med lite mer reglering inom denna typ av konsument juridik som redan finns inom flera andra områden,

Exempelvis konsumentverkets,
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/

Eller Orgalim för affärer mellan företag,

3 gillningar