Gudmor vill starta sparande

Så här: Person blir gudmor till fantastisk liten varelse. Vill ge peng på global indexfond i doppresent, som fylls på genom åren fram till 18-årsdagen. Tanken är alltså icke röra före 18 år. Föräldrarna till lilla varelsen är icke så ekonomiskt kunniga/sinnade, alltså fint om de inte kommer åt slantarna för säkerhets skull. Hur göra?

1 gillning

“När en förälder är förmyndare till sina barn bestämmer de hur pengarna ska användas, vilket tyvärr betyder att föräldrarna kan göra nästan vad som helst med dem, detta står i 13 kap. 1 § FB (länk Föräldrabalk (1949:381) (FB) | Lagen.nu). Visserligen ska föräldrarna bestämma hur pengarna ska användas gemensamt, men det är oerhört svårt när det gäller, i samhällets syn, mindre belopp. Det är inte förrän barnen börjar ha pengar uppemot flera hundra tusen som pengarna måste kontrolleras av en så kallad överförmyndare. Det är däremot möjligt att gå till överförmyndaren och säga att ett bankkonto i ett barns namn ska låsas. Då får pengar inte tas ut ur kontot om inte överförmyndaren godkänner det. När barnet då blir 18 år gammalt så kommer kontot låsas upp för denne.”

Jag gjorde likadant åt en väns barn.

Jag öppnade ett ISK på samma ställe som jag har mina resterande pengar (Avanza) och döpte bara kontot till krabatens namn, satte in pengarna där, köpte fonden.

Sen har jag dolt kontot så den inte räknas in i mina övriga tillgångar.

När krabaten blir 18 så kommer jag överföra fonden till denne.

Jag har skrivit in detta i mitt testamente, ifall jag avlider så går fonden till barnet, inte till mitt dödsbo.

Du kan också öppna en kapitalförsäkring i ditt namn med barnet som förmånstagare. Vilket är ett vanligare alternativ, jag var mest lat och ville göra det lätt för mig :blush:

5 gillningar