Ge barn en liten basinkomst

Anta att jag skulle vilja ge en liten basinkomst till mitt då vuxna barn. Summan kanske rör sig om två miljoner i dagens penningvärde. Av olika anledningar skulle jag vilja att pengarna inte blir åtkomliga direkt i sin helhet, utan att de ska betalas ut månadsvis över säg 20 år, som en slags mindre basinkomst.

Hur åstadkommer man det idag? Finns det kapitalförsäkringar med sånt upplägg?

Nu vet jag inte om alla dina intentioner och så men jag tänker att det inte behöver vara svårare än att skapa en stående månatlig överföring av en viss summa till ett visst konto. Den funktionen bör finnas hos de flesta banker.

Jag tänker att pengarna ska fortsätta betalas ut efter jag gått bort.

Förhoppningsvis är barnen relativt vuxna när du går bort och då kan ni helt enkelt komma överens om hur du har tänkt att de ska använda pengarna

En del barn kan behöva stöd så att dom inte slarvar bort pengarna eller blir lurade även när dom vuxit upp. Därav min önskan att kunna ge månatliga utbetalningar när jag inte längre kan hjälpa till.

Tror jag hittade det jag letade efter. Skandia har en Gåvoförsäkring. I den verkar man kunna styra månatliga utbetalningar även efter myndig ålder. Dessutom kan pengarna ligga i traditionell förvaltning och kanske förlänga utbetalningarna.

Nåväl det är ett tag dit, det hinner komma och gå alla möjliga produkter.

4 gillningar