En släkting gick nyligen bort och lämnade 3 omyndiga barn efter sig. Jag vill gärna bidra till saker i deras liv längre fram, kanske körkort, insats till lgh. osv. Frågan är hur jag går tillväga? Pengarna kommer investeras i aktier & fonder och ska vara låsta till myndighetsdagen tänker jag. Detta för att skydda dem från deras förälder som kommer använda dem annars.
Till mina egna barn har jag ISK i mitt namn för ändamålet. Är det brukligt att göra på liknande sätt för min avlidna släktings barn eller vad tror ni?
Det är väl bara att investera/spara i eget namn och ge dem pengarna när du anser det är rätt?
Du kan ju även testamentera detta om det är något du vill säkerställa att de får
Om du tänker administrera sparandet själv skulle jag kika på kapitalförsäkring med barnen som förmånstagare. Du kan själv bestämma exakt när försäkringen ska tillfalla förmånstagarna och de är dessutom skyddade om du skulle avlida.
Själva försäkringen belastas också av avkastningsskatten, och inte barnens deklarationer (som i fallet ISK).
Om ISK reglerna ändras 2025 blir ISK i barnets egna namn det självklara valet. Då är det bara en fråga om lämpliga belopp (300t är mycket för en nyligen myndig individ som kanske inte är disciplinerad eller välanpassad just i det skedet i livet) samt om man vill månadsspara eller sätta en klumpsumma till varje konto.
Supersnällt att göra detta som anhörig förresten. Medan jag inte förespråkar att ge för mycket så är ett par tiotusental till körkort, förstabil och att kunna fixa med första självständiga boendet väldigt hjälpsamt.
Tack för svar! Jag öppnade isk i mitt egna namn, så länge. Har ingen direkt plan eller liknande gällande belopp, överlämnande och sånt. Jag vet av erfarenhet att tiden är på deras sida, dvs. små belopp idag kan växa en del över tid. Minsta barnet är 2 år.
Det var mitt pappahjärta som kände att jag måste hitta på något för det kommer bli hopplöst svårt för den efterlevande föräldern att lösa saker som körkort, boende, möbler osv. till barnen i framtiden.
Du behöver öppna KF istället för att spara i ditt eget namn. För vad händer om du kokar av vippen imorgon. Uppdatera testamente för annars kommer dina barn/fru ärva i första ledet om inget är skrivet.
Det är jättefint att du vill sätta av en slant till barnen i släkten men du verkar ha glömt bort att de kommer vara kapabla till att tjäna egna pengar innan det är dags för körkort, boende och möbler, dessa saker är inte något som föräldrarna behöver servera sina barn med även om det så klart hjälper. Det är ej heller säkert att kvarvarande föräldern förblir singel under hela barnens uppväxt.
Bästa investeringen till dessa barn är att vara där och lära dem om pengar under uppväxten om du inte tror att det är något som den kvarvarande föräldern har förmågan att göra för de kommer ha nytta av det livet ut.
Jag hade för enkelhetens skull sparat på isk och gett bort pengarna vid tidpunkt och mognadsgrad jag fann lämplig.
Om jag skulle skydda pengarna mot mitt eget dödsfall skulle det bli någon KF lösning men åldern på barnen vid utbetalning är klurig att välja. Att i blindo betala ut pengar till en 18åring som inte kan hantera pengar gör ingen nytta men att betala till en 18åring som har bra koll kan ge ett riktigt fint försprång. Pengar som betalas ut till en 25-30åring bör ha större chans att användas vettigt med vid det laget har personen med stor sannolikhet redan en gedigen förmåga att tjäna och spara egna pengar så marginalnyttan har nog sjunkit jämfört med om pengarna kom tidigare.