toto1891
(Carl Svensson)
10 April 2025 13:28
1
Hej! Jag har läst att man ska ha runt 10-20% guld i sin portfölj. Jag gillar den tanken, men undrar lite hur jag ska tänka kring ifall det ska vara fonder, aktier eller fysiskt guld? Vilka fördelar och nackdelar finns? Och hur ser ni på guldets utveckling framåt? Det ligger ju galna nivåer nu…
Vilken sorts guld man ska ha, om man nu ska ha guld, beror på syftet med att äga guld.
Det finns mycket att läsa om detta i denna guld-positiva tråd:
Har märkt att många blir besvikna när priset på guld inte rör sig i förväntad riktning men jag har samtidigt också märkt att intresset för guld som investering ökar då börsen svajar.
Jag har investerat i guld på olika sätt i många år och delar gärna med mig av min erfarenhet om möjligt. Har sett att Jan ibland skrivit att han inte ser någon anledning till att ha guld i portföljen men ibland också listat upp möjliga ETF:er för de som är intresserade. Väl balanserat.
Fysiskt guld
För min del in…
Som motvikt argumenteras i denna tråd för att inte äga guld:
Som spinn-off på denna tråden 284. Legobitar att bygga ihop sparandet med - del 2 i Ekonomisk plan så skapar jag en ny där jag tänkte att vi kan diskutera guldets vara eller icke vara i RT-modellportföljer. Vänligen håll tråden ren med sakliga argument och utan personliga angrepp.
Jag personligen tycker att investera i Guld är ett dåligt beslut, och att guld inte har att göra i en diversifierad portfölj.
Argument mot att äga guld
1. Guld har ingen förväntad positiv real avkastning
Guld är en m…
2 gillningar
Jag kör guld ETC genom Nordnet (iShares physical gold).
Just nu 5% men planen är 10 på sikt.
Lite motvikt till mer nedgångar framöver på börsen.