Ingenting som jag köper eller planerar att köpa men tyckte det var intressanta nyheter.
Jag hör gärna vad guld- och valutaexperterna tänker
Tex så har både @AuAgEric och Johan Javeus (SEB) vid olika tillfällen sagt att de tror att om det ska bli något av kryptovalutor så är det stablecoins som är grejen.
Tror de båda pratade om centralbanksbackade stablecoins.
En guldbackad stablecoin känns väl lite mer intressant än bitcoin iaf, inte som investering men kanske som något som vi skulle kunna använda som en alternativ valuta, men litar man på ett defi projekt? Nja, det är tveksamt.
Men de kanske banar vägen nu för någonting.
Jag är själv inte libertarian så jag vill nog själv ha en centralbank i ryggen, även om de inte heller är att lita på alla gånger.
men samtidigt så övergav vi guldmyntfoten av en anledning så vill man verkligen gå tillbaka?
Finns även en guldbackad token i ethereum
Men ethereum har andra problem som inte cardano har
Hej!
Ja jag tror på att det kommer stablecoins och har själv haft ett projekt för en guldbackad sådan
Nu tittar vi lite på en tokenization av vår nya ETF…
Det finns två svårigheter med en guld-backad stable coin
Är det en scam? Är det 100% allokerat guld bakom (vi har redan sett flera scams på området)
Den skulle fungera som en Guld ETC - så funktionen finns redan
När det gäller stablecoins på Rubel så handlar det mest om att Ryssland vill kunna betala/transferera medel utanför SWIFT-Systemet som USA äger/kontrollerar (maktfråga).
Andra länder vill ha Stablecoins för att ha evig kontroll (kontrollfråga) på våra transaktioner och för att snabbt kanske ännu enklare kunna skapa mer pengar genom knapptryck (devalvera det vi i livet arbetat ihop)
Det som hände 1971 var att guld blev fritt - man kunde inte längre ha ett fast pris eftersom man hade redan då börjat trycka för mycket nya pengar för att finansiera bl.a. Vietnamkriget. Så jag vill poängtera att Guldmyntfot är ett missvisande ord.
I grunden är det så att guld alltid är guld (konstanten) och att det är valutorna som rör sig upp och/eller ner vilket ändrar priset på guld. T.ex. har Euron, världens näst största valuta) förlorat över 83% i värde mätt i guld sedan den infördes…
Ökar du mängden pengar med 100% utan att man skapat mervärden så minskar ju värdet på varje enhet med 50%…