Gymnasiearbete om Ekonomichef

Hej, jag går just nu tredje året på gymnasiet i ekonomiprogrammet och håller på med mitt gymnasiearbete. Jag har valt att skriva om yrket ekonomichef/ekonomiansvarig och ska föra en faktabaserad och en empirisk studie. jag frågar därför till störst del dom här som har erfarenhet inom yrket men även dom som är kunniga inom yrket. Frågeställningen jag har valt är

Hur är det att jobba som ekonomichef?

Hur blir man en Ekonomichef?

Hur kan yrket gynna en i sitt privatliv?

Anser folk att det är ett jobb värt dess tid?

Alla svar uppskattas.:slightly_smiling_face:

Hej Leo,

Titeln ekonomichef är ganska bred. Man kan jobba på ett litet företag med väldigt operativa uppgifter och man kan också jobba på ett större företag med samma titel där det handlar mer om strategiskt arbete och kanske personalledning. Det kan också numera vara så att en ekonomichef rapporterar till en CFO och i princip ansvarar för redovisningen tillsammans med sitt team.

Jag har jobbat som ekonomichef/CFO i drygt 15 år och kan försöka svara utifrån mina erfarenheter.

Hur är det att jobba som ekonomichef?

Det beror väldigt på företaget, vad som förväntas och vilket ansvar man har. Men om vi förutsätter att det är en ledningsroll är min upplevelse att det är ett brett ansvarsområde. Man förväntas hålla koll på att redovisningen funkar, vilket du ofta har medarbetare som sköter det löpande för men man måste vara med på att redovisningsprinciper följs. Varje månad skall resultatet sammanställas och då brukar man vara involverad att ta fram ett rapportpaket, och i bästa fall finns det tid för att analysera varför det går som det går. Detta kommuniceras av ekonomichefen till medarbetare, resten av ledningen och ibland till styrelsen. Det finns också möjlighet att komma upp med ideér på om man skall ändra riktning på något eller sätta igång med något särskilt projekt. Handlar det om administrativa saker är det ofta en själv som också skall gneomföra dessa. Eftersom man ansvarar för att ta fram typ nyckeltal, är med och sätter upp affärsplan och följer upp på detta med mera, är det en roll där man känner att man bidrar starkt till företagets utveckling.

Hur blir man en Ekonomichef?

Det finns olika ingångar men oavsett vad man inriktar sig på i studierna så bör man plugga på universitet/högskola för att ha stor chans att avancera till de tjänsterna. Antingen går man mot redovisning, revision eller mot typ finansiering. Många börjar som revisor, eller inom redovisning och får efter några eller ett antal år till exempel en roll som redovisningschef eller business controller och därifrån går de vidare till roller som ekonomichef. Är det ett mindre företag vill man ofta att det finns en grund i redovisning eller revision medan andra inriktningar (management, finansiering, controlling) kan vara bättre om man skall jobba i större internationella företag och tänker sig en karriär där.

Hur kan yrket gynna en i sitt privatliv?

Svår fråga. Vad som gynnar dig i ditt privatliv tror jag mer har att göra med hur du är som person. Om du väljer ett yrke som kvalificerad ekonom är du förmodligen rätt strukturerad och duktig på analys, du bör också vara en god kommunikatör och kunna ta folk. Samma egenskaper gör nog att du har goda förutsättningar för ett ordnat privatliv, men kanske att det beror mer på dig som person och inte vilket yrke du valt.

Anser folk att det är ett jobb värt dess tid?

Det är ett arbete där man i perioder kan styra över sin tid eftersom du kan planera leveranserna. Men man får också räkna med att det uppstår situationer där man måste leverera snabbt och där det krävs att man kan lägga mer tid under några dagar eller veckor. Generellt tycker jag att man bara bör välja utbildning och jobb efter att man har ett intresse för området. Det är också ett yrkesområde där mycket kommer förändras i och med AI. Enklare uppgifter kommer ersättas, och det kommer krävas att ekonomichefen leder den förändringen. Det kommer förmodligen krävas färre antal personer på ekonomiavdelningen som jobbar med enklare löpande uppgifter framåt. Men de som jobbar där måste förstå hur man använder tekniken och det skapar förmodligen nya möjligheter att jobba med analys av data.

1 gillning

Jättebra svar, tack så mycket :slightly_smiling_face: