Jobba som fastighetsvärderare?

Hej!

Är det någon här som jobbar med fastighetsvärdering? Hur är det? Hur ser en typisk dag ut?

Jag blir småningom klar lantmätare och utforskar nu lite mina alternativ på vad man ska kunna göra efter skolan. :smile:

1 gillning

Ingen? Ahapp

Hej!

Jag är fastighetsmäklare så lite i samma bransch.
Precis som i min bransch handlar det om kontakter. Vem ska anlita ”dig”?
De flesta banker kontaktar en lokal fastighetsmäklare. Jag skulle rekommendera att bredda det lite. För 10 år sedan var det vanligt att försäkringsbolag jobbade med ”oberoende” värderingsmän, men idag upplever jag ofta att mäklare får dessa jobb. Jag skulle vända mig till Trygg-Hansa, Folksam, IF och stämma av intresse för samarbete.

En dag handlar nog mycket i början att ”jaga” in jobb, men bygger man upp ett bra ”namn” borde det efter en tid rulla på, där dagarna handlar om att hinna värdera så många bostäder som möjligt för att kunna ”tjäna” en vettig peng.
Mäklare tar i regler 1500-3000 kr per br och 2000-3500 per fastighet, så man gör göra rätt många värderingar per vecka för att kunna plocka ut en ok, lön.

2 gillningar

Jag tror vederbörande menar certifierad värderingsman… inte bara mäklarvärdering.

1 gillning

Jag har inte jobbat som värderare men däremot haft kontakt med värderare, både på jobbet och privat.

Under en period hade jag fastighetsförvaltning som en del av mitt område på jobbet. Där hade vi behov av att göra värderingar av redovisningsmässiga skäl. Vi anlitade en byrå som vårt förvaltarföretag hade samarbete med.

Flera kompisar har läst mastersprogrammet på KTH.

En kompis jobbade en period på en värderingsfirma liknade den vi anlitade. En annan kompis jobbar som värderingschef på en bank. Det är en av de mindre spelarna inom bolån men han har har jobbat länge med frågorna.

Jag uppfattar att det här området var väldigt hett under nollränteåren när SBB och andra satte i system att använda värdering som redskap för spekulation. Idag är läget lite annat.

Det mest relevanta vore i min värld att direkt kontakta en aktör som NEWSEC och fråga hur det ser ut hos dem. Min gissning är att det finns många med erfarenhet inom det här området, fler än vad som behövs idag. Sedan är ju den här marknaden cyklisk så det kan ju ändras. Jag föreställer mig dock att AI kommer att påverka det här yrket mer än andra.

2 gillningar

I alla de stora infrastrukturprojekten som pågår nu med elnätsutbyggnad, väg-, järnväg- och tunnelbaneutbyggnad så är behovet av kompetenta värderingspersoner stor. Det finns stora brister i värderingskompetens i stora delar av landet så blir du duktig så kommer du garanterat ha att göra för många år framöver :slight_smile:

Värderingspersonerna i infrastrukturprojekten är i regel konsulter och det är ofta ramavtal som gäller för de större uppdragsgivarna. Så man sitter nog bäst i ett litet större konsultföretag som har tillräckligt med muskler för att vinna ramavtalsupphandlingarna.

Hur vardagen för en värderingsperson ser ut vet jag inte, men man får nog räkna med en del resor/platsbesök beroende på vilken nisch man har.

1 gillning

Tack för alla bra svar :smile:

Kontakta idag en advokatbyrå som även gör fastighetsvärderingar och fråga om samarbete med ett slutarbete på en fastighetsvärdering. Gladeligen sa han, så det låter ju bra!

Tycker man det är roligt ännu efter att man skrivit slutarbetet kanske det är en potentiell karriär.

Tänkt nu främst ifall någon här faktiskt jobbar med det på heltid att det vore kul att få veta lite hur en typisk dag ser ut, lite insider information. :innocent:

1 gillning

Angående AI så är jag nästan av åsikten att om något kommer ändra arbetsmarknaden drastiskt så varför inte vara där det händer?

Jag tänker att man blir lite inskolad i hela AI tänket kring yrket och om det nu blir så drastiskt så att man måst byta jobb så finns det nog andra arbeten där värderingskunskap och kunskap om fastigheter kommer till nytta.

1 gillning

Det är svårt att säga något om det. Min kompis som jobbade på värderingsbyrå skulle förmodligen bli ersatt av AI. Hennes jobb var av enklare beskaffenhet och handlade om att ta fram värderingar genom en viss modell. Sedan satte man någon stämpel på detta och förpackade det fint. Då gick det att sälja till kunder. Just denna typ av enklare saker är sådant som AI kan ta över. Här handlade det alltså om att beräkna avkastning på olika kommersiella fastigheter. Banker ville ha detta beräknat av någon pålitlig tredje part för att bevilja lån.

Min bekant som jobbar som värderingschef lär knappast bli ersatt av AI. Han lär få nya och bättre verktyg och kanske kan säga upp någon eller några på sin enhet.

Kontentan är att de enklare jobben ersätts av AI medan de mer avancerade blir kvar. Problemet med det är att det är de enklare jobben som man kan få som nyexaminerad och det är genom dem som man lär sig. De är också många fler till antalet än de avancerade jobben.

En potentiell strategi kunde kanske vara att skaffa sig en riktigt tung bakgrund. Jag menar då att doktorera till exempel. Det kan ofta göra en till aktuell för de avancerade jobben direkt, utan att behöva ha ett enklare jobb under längre tid först.

1 gillning

Jag tänker såhär, lyckas jag skriva slutarbetet och de anser de är bra gjort så kan man ändå ha potential att bli anställd även fast AI kan göra mitt jobb, om de ser potential vill säga. Långsiktig investering.

1 gillning

Hej Pankman!

Jag började min karriär som värderare inom kommersiella fastigheter och trivdes väldigt bra med det. Tänkte dela med mig av några insikter:

• En vanlig arbetsvecka kan innehålla besök för fastighetsbesiktning i olika delar av Sverige, skriva fastighets- och byggnadsbeskrivningar, analysera läget och marknaden, samt göra research kring makro- och mikroekonomiska faktorer som påverkar värdet.
  • En stor del av jobbet handlar också om finansiell modellering, ofta i företagets egenutvecklade Excel-modell, och att kunna stå för och förklara värderingen för kunden.
  • Många som jobbar inom värdering har en liknande analytisk profil – man behöver gilla siffror, struktur och att gräva i detaljer.
  • Typiska kunder kan vara internationella institutioner, private equity-fonder, kommuner, myndigheter, banker m.m.
  • Rekommenderar att kolla in företag som Newsec (som nämnts tidigare), CBRE, Cushman & Wakefield, Savills, Colliers, Croisette, Svefa och Forum Fastighetsekonomi.

Jag känner både personer som har jobbat hela sin karriär inom värdering och andra som, liksom jag själv, har flyttat till andra roller inom branschen. För mig var det en fantastisk start på karriären – man får en förståelse för vad som driver värden, får arbeta med många olika typer av kunder och får se deras mål och strategier.

En annan fördel är att värderingar behövs i alla typer av marknadslägen, inte bara under högkonjunktur, vilket gör att det ofta är en mer stabil roll jämfört med vissa andra delar av branschen.

Samtidigt finns det också vissa utmaningar att vara medveten om. Tempot kan periodvis vara högt, särskilt när flera uppdrag ska levereras samtidigt. Det krävs noggrannhet, även under tidspress, och ibland kan man behöva försvara sin värdering inför ifrågasättande kunder, vilket kan vara utvecklande, men också krävande.

En annan aspekt är hur värdering ofta uppfattas av kunden. Det är sällan något de ser som en tjänst där de får ett tydligt mervärde, snarare som något de måste göra, till exempel inför finansiering, redovisning eller interna beslut. Det gör att betalningsviljan ibland kan vara låg i förhållande till det arbete och den expertis som faktiskt krävs.

Med allt detta sagt så är det svårt att svara på vad som kommer hända framöver med AIs intåg (som flera redan påpekat), men oavsett så tror jag personligen att det under de kommande åren fortsatt är ett bra jobb om du vill ha en spännande karriär i fastighetsbranschen.

Svarar gärna på fler frågor, och passar på att önska lycka till om du väljer att ta steget in i den världen! (eller någon annan)

1 gillning