Gynnas inte en kort räntefond av att styrräntan går ner?

Jag försöker förstå räntefonder och har lyssnat och läst, men känner fortfarande att jag inte förstår.
Jag läste att en kort räntefond gynnas av styrräntan går ner. Men kollar man grafen så var utvecklingen 0 eller t.o.m. lite negativ under 2015-2020 med låg styrränta.
Utvecklingen går sen upp 2020-2025 när vi har högre styrränta.

Så varför säger man att kort räntefond gynnas av att styrräntan går ner?

Andra frågan, hur ska man resonera kring att spara i en kort räntefond nu när styrräntan sjunker? Kommer den korta räntefonden avkasta 0 då?

Sorry om det är goddag yxskaft frågor :see_no_evil:

Jag brukar tänka att det är som en hävstång. En ränteförändring slår mot en räntefond med fondens duration.

Typ:

• En höjning av räntan med 1% på en räntefond med 10 årig duration gör att fonden tappar i snitt 10% (=1 * 10).

• På samma sätt, ska en säkning göra att att en räntefond ökar med motsvarande.

Problemet med korta räntefonder, är att durationen är kort, långt lägre än 1 år, t.ex. i vissa fall 0.25 år, så en förändring av räntan på 1% slår mindre än 0.25. Dessutom blir effekten mindre på korta durationer eftersom räntefonderna rullar de underliggande tillgångarna.

Angående:

Jag brukar avråda från räntefonder om man har möjlighet att använda sparkonto med insättningsgaranti. Räntefonder är mest till när man inte kan använda bankkontot. Och nej, spekulera i räntor är supersvårt (svårare än aktier).

Se gärna även mer:

4 gillningar

Precis. Högre marknadsränta slår igenom i korträntefonden snabbt.

Går räntorna ner så slår det också snabbt igenom.

Förenklat så beter sig en korträntefond ungefär som ett sparkonto.

Vill man ha effekten av att räntefonder går upp när räntan går ner ja då måste man upp i längd på lånen (högre duration) dvs långa räntor / obligationer

Kolla @Zino tråd som Jan länkade till. Den förklarar precis allt om räntor :+1:

4 gillningar

Detta stämmer ej. Som flera varit inne på så är det istället en lång räntefond som kan gynnas av att styrräntan går ned.

1 gillning