Hjälp mig hitta och förstå kort räntefond

Hej!

Jag letar efter efter en kort räntefond med låg risk och som kommer att vinna på alla kommande räntesänkningar.

Lannebo kort räntefond tycker jag har vettiga obligationer som jag känner igen, utan att de skriker krisande fastighetsbolag eller likande.

Fondens innehav har en genomsnittlig löptid/kreditduration om 1,8 år. Den genomsnittliga räntebindningen, räntedurationen, är 0,1 år.

Vad innebär det vid en räntesänkning på ren svenska?
Innebär det att om riksbanken sänker räntan med 4% så kommer den endast att påverka positivt 0.1 och alltså gå upp 0.4%?

Finns det andra korta räntefonder som ni hellre skulle rekommendera och i sådant fall varför?

Om du vill ha en räntefond som “kommer att vinna på kommande räntesänkningar” är det lång duration du vill åt, inte kort.

1 gillning

Stort tack för svar!
Men visst är det så att långa räntefonder påverkas mer av långa räntor och de långa räntorna har väl redan kommit ned ?

Vilka räntefonder ska man välja för att positionera optimalt mot sjunkande korträntor/räntesänkningar?

Du har rätt i att räntekurvan för närvarande är inverterad - dvs att räntan på långa obligationer ligger lägre än korta, eftersom marknaden prisar in räntesänkningar. Men även de korta räntorna är påverkade i mindre utsträckning. T.ex. ligger den amerikanska styrräntan fn på 5,5%, en amerikansk 2-åring på 4,48%, och en amerikansk 10-åring på 4,08%. Det talar om för oss ungefär vilken räntebana marknaden prisar in.

Obligationer kommer således enbart öka i värde om marknadsräntorna sjunker med mer än vad marknaden redan prisar in, t.ex. om det skulle bli recession.

Jag förstår hur du tänker - att de korta räntorna har mer “fallhöjd” eftersom räntekurvan är inverterad - men historiskt har de långa räntorna sjunkit i takt med de korta vid recessioner. Vill du kapitalisera på sjunkande marknadsräntor är det alltså lång duration du ska satsa på, för att få hävstång på ränteexponeringen.

Om man insisterar på att enbart satsa på sjunkande korträntor men oförändrade långräntor (vilket vore en historisk anomali) med liknande hävstång så skulle man behöva använda någon form av hävstångsderivat inriktat på enbart korträntorna, men då är vi långt ute i vildmarken.

3 gillningar

Stort tack för ditt insiktsfulla svar! Det är till stor hjälp!

1 gillning

En kort räntefond kommer troligen att förlora på räntesänkningar men vara fortsatt låg risk och stabil. Dess NAV och kurs påverkas kanske inte mycket då korta fonder kan hålla till maturity, men framtida avkastning kommer försämras om räntan sänks.

Däremot en ultralång/lång eller medium duration kanske kan gynnas en del om räntan sänks mer eller snabbare än vad som redan prisats in.

Jag hoppas på lite mer uppstuds i IBGL och MTH (båda ultralånga) tex :slight_smile: