I artikeln nedan rekommenderas att alltid ha en andel kontanter som kan spenderas på billigt aktieköp under kommande börsras.
Anser ni att det är en vinnande strategi?
I artikeln nedan rekommenderas att alltid ha en andel kontanter som kan spenderas på billigt aktieköp under kommande börsras.
Anser ni att det är en vinnande strategi?
Spontant tveksam. Tycker inte man ska ha mer likvider än absolut nödvändigt.
Bättre att ha låneutrymme i sådana fall.
Men problematiken bottnar ju i att ditt ”kommande börsras” kanske aldrig kommer. Då sitter du där med dumstruten på. (Finns många som suttit och väntat på börskrasch i många år nu).
Hade vi ”vetat” att börsen skall krascha snart hade den redan kraschat.
Vad tror ni om att köpa bitcoin istället för cash? Samma syfte som det som diskuterades i början. Se - YouTube
Det är nog rätt svårt att veta korrelationen mellan btc och aktier iom att btc inte existerat under någon riktig krasch. Känns inte omöjligt att btc kraschar dubbelt så hårt som börsen gör när det händer.
Verkar vara ett klipp från Robert Kiyosaki (Rich Dad Poor Dad).
Här är vad han sa för 3 veckor sen.
“I don’t own any stocks. I don’t like stocks. I don’t have to own stocks because I’m an entrepreneur. I build my own assets like the Rich Dad company, an international brand.”
“The real guys like Trump and me, we’re in debt up to our eyeballs, and we pay no taxes. That’s what we teach, and it’s different than everybody else.”
“I entered at $9,000. I’m still in the money, and I’m very happy it’s coming down so I can buy more, simple.” - commenting on bitcoin’s price tumbling"
“The next crash is basically an avalanche waiting for the last snowflake. Since 2008, all the federal government has been doing is piling more debt on the mountainside, and they’re just waiting for the next snowflake to hit. It’s going to be the biggest crash in world history.”
Verkar? Vet inte om du missade klippet jag bifogade på kiyosaki? 
Om du alltid skall ha en andel redo så kommer du per definition aldrig heller investera dem.
Enligt min personliga erfarenhet, som är ganska omfattande om jag får säga det själv, är tid i marknaden jätteviktigt. Tidigare var jag för lite exponerad mot marknaden för att undvika stora nedgångar. Det var ju bra men jag utnyttjade inte mitt kapitals fulla potential. Numera är jag mer exponerad och får bättre resultat.
Jag tror inte på att tajma marknaden men man kan anpassa sig till den för att undvika stora tapp.
Att ständigt ha likvider för att köpa billigt vid en nedgång tror jag inte är speciellt effektivt eftersom den summa sannolik bara är en liten andel av totalen. Är det en stor del av totalen utnyttjar man kapitalets potential för dåligt större delen av tiden. Det kan låta bra i teorin men är nog inte effektiv i praktiken.
Brukar ha som regel att inte ha mer än 30 % av mina “assets” i kontanter/likvida tillgångar, ibland lägre än så beroende på läget.
Ursäkta om jag är puckad nu, men det ser inte ut som att börsuppgången varit SÅ extrem nu om man jämför med dessa data. Hur kan det då komma sig att p/e sägs ligga så högt? Kan det bero på något annat än att företagen gjort mindre vinst än vanligt (men priset har ändå stigit)?
Nix, in med slantarna bara! 
Är det mentalt jobbigt om det är en lite större klump som landat plötsligt i kontanter så höj månadssparandet istället och beta av högen över tid. Så har jag valt att göra när jag “plötsligt” fick 100 papp mer än jag trodde vid sista avvecklingen av ett företag jag var delägare i. 10 papp mer i månaden till fondsparandet och om börsen dyker a la covid det närmaste månaderna så skyfflar jag in hela den resterande högen (och lite till) när jag inbillar mig att botten är nådd.
Spontant låter citaten från Robert Kiyosaki ungefär likadant som i alla de där youtube-klippen som diverse kändisar i finansvärlden, där man pratar om “the mother of all crashes” som “snart” kommer och hur man bör positionera sig. Det känns som rena clickbaits om du frågar mig.
Man får väl ställa sig frågan, vad tjänar dessa personer på att slå på stora trumman kring gigantiska börskrascher? De vet antagligen inte mer än vad du och jag vet. Ingen visste att covid skulle slå som det gjorde, men det som skiljde mig från proffsen var att de agerade på detta på ett helt annat sätt som jag gjorde.
Allt handlar om ens egen risktolerans. Hög risk ger såklart möjlighet till hög utdelning men även till stora förluster. Att ha en del i cash ger dig bra sömn men negativ avkastning pga inflation. Att hitta något hyfsat riskfritt som ger ca 2-3% verkar idag omöjligt.
/H
De kanske vill bli sedda mer i sociala medier? Ingen vill väl titta på klipp med titeln “allt är mellanmjölk”.
Eller mindre konspiratoriskt. Alla säger vad de tycker, men det är personer med extrema åsikter som blir virala i sociala medier.
Jag vet inte, men en tanke är väl att det finns “för mycket” pengar i omlopp, och när rika människor/företag har extra pengar så måste de investeras, vilket ofta innebär att de läggs på aktier - vilket i sin tur ökar priserna till orimliga nivåer.
En reflektion jag gjort, som nyligen sålt ett mindre bolag, är att börsbolag är så sjukligt högt värderade i jämförelse med alla bolag som inte finns på börsen. Ett välmående småbolag säljs ofta på en vinst * multipel där multipeln ofta ligger mellan 5-10, dvs ett P/E tal mellan 5-10, men på börsen ligger många bolag galet mycket högre. Min tolkning av det är att börsen helt enkelt är mycket lättare att investera i, så priserna på aktier där blir, i förhållande till onoterade aktier, helt bisarra.
En anledning till att hitta förklaringar till varför börsen går som den går är att kunna förlänga tangenten in i framtiden och ligga steget före alla andra. Problemet är att detta inte är möjligt och den tiden är bortkastad. Om man nu inte bara ser det som underhållning.
Haha
Man gråter ju blod om man suttit men cash i över tio år för att få skjuta in det. Det är även ganska fin avkastning per år i snitt man missat!