Haltar Länsförsäkringar Sverige indexnära

Hej!
Eget sparande kör jag huvudsakligen på LYSA bred 90/10.

Men i tjänstepension blir det via Länsförsäkringar. Där har jag försökt efterlikna LYSA bred så långt det går, inte det bredaste utbudet. (Så jag har 20 % homebias.)
Som Sverigefond (index) så är det endast Länsförsäkringar Sverige indexnära som är tillgänglig. När jag jämför denna med andra Sverigefonder så verkar den halta efter en del i avkastning.
Som jag förstår det följer fonden ett något annorlunda index.
Är det någon som har bra kolla på denna fonden och kan ta sig besvärat att delge mig er kunskap om den?!
Tack på förhand!

Den väljer bort aktier på hållbarhetskriterier. Om du inte vill ha den här fonden kan du ju skippa att ha den i tjänstepensionen och vill du ändå övervikta Sverige kan du balansera det genom att ha lite större övervikt i ditt privata sparande, och på så vis välja fonder fritt.

1 gillning

Alla fem Sverigefonder exkluderar bolag genom hållbarhetskriterier. Men stora skillnaden är hur breda fonderna är:

• SEB Sverige Indexnära: > 300 innehav
  • Storebrand Sverige: < 200 innehav
  • Länsförsäkringar Sverige Indexnära: < 200 innehav
  • Öhman Marknad Sverige: < 100 innehav
  • Storebrand Sverige Plus: > 300 innehav

Generellt har de bredare fonderna också större andel småbolag, som gått väldigt bra under många år. Vad som kommer gå bäst framgent vet jag ej.

Jag har tjänstepension i SPP (Ett val ITP), och de använder sig tyvärr utav Storebrand Sverige.
Tumme upp dock för att de bara vill ha 0.09% i avgift för den.

1 gillning

Tack för din input!