Hej, jag undrar om någon här som använder Handelsbanken som sin huvudband eller iaf. har ett privatkonto hos dem kan testa att starta ett månadssparande i fonden Dimensional EM Large Cap Core Eq SEK Acc
Fonden har isin:IE00BN44WN56. Anledningen att jag frågar är att på fondens sida så står det minsta månadssparande 100kr. Men det står även en separat rad om att det minsta startbeloppet är 1 000 000kr. Så jag undrar helt enkelt om det gäller även vid ett månadssparande. Jag testade själv att starta ett månadssparande från ISK men fick upp att jag inte har några tillgängliga konton att spar ifrån. (Jag har inget privatkonto vilket kanske är kravet de har?)
Dina investeringar kan inte “förvaras” på ett privatkonto.
Du behöver starta antingen ett investeringssparkonto eller en aktie- och fonddepå hos banken. Det är gratis hos SHB.
Du för över de pengar du vill investera från ditt privatkonto till något av kontona ovan. Därefter blir bankens sparprodukter tillgängliga för köp av värdepapper, exempelvis fonden du nämner.
Man brukar rekommendera investeringssparkonto, ISK. Enkelt att förstå, ingen skatt upp till 300 000 tusen kr.
I länken nedan beskriver SHB vad ett ISK är och hur man bär sig åt för att öppna ett konto samt komma igång med ett månatligt sparande.
Jag har redan ett ISK (samt ett sparkonto) hos handelsbanken, så problemet är inte det.
Har Handelsbanken en begränsning i att välja att bocka i månadssparande om man inte har ett privatkonto sk. allkonto som de kallar det? Det är det jag nu undrar och därför om någon här har ett sådant konto kan testa att bocka i månadssparande på 100kr i den önskade fonden för att testa om den är köpbar på det sättet utan att börja med minimisumman på fonden som står på 1 miljon.
För att välja mitt isk-konto och bocka i månadssparande går ej.
Då är det med andra ord kört att kunna köpa den dimensionalfonden då jag vill lägga 1 miljon i den. Hade hoppats att det med månadssparande gick att komma runt det. Jag skall testa att gå in på ett Handelsbankenkontor och se om de ev. kan lösa det.
Dimensional World Equity Fund
SEK Accumulation är en riktigt trevlig fond. Jag har redan den fonden i mitt regelbundna månadssparande samt Dimensional Global Targeted Value Fund SEK Accumulation
Mitt mål var att även kunna ha med Emerging market fonden.