Hej! Jag funderar mycket kring vår nuvarande boendesituation efter en flytt som inte riktigt blev som jag önskat. Jag har diskuterat detta med både familj och vänner men känner mig fortfarande osäker på hur jag kan hantera allt. Därför kastar jag ut några av mina tankar här, för att möjligtvis få fler perspektiv. Även om detta bara är en bråkdel av allt jag tänkt, hoppas jag på att få några insikter som kan hjälpa.
Tidigare bodde jag, min sambo och våra två döttrar i en lägenhet på tre rum och kök. Jag hade inga starka planer för framtiden och trivdes i stort med vårt boende. Ibland drömde jag om husliv och en mer lantlig miljö, men det kändes inte som ett självklart steg. Efter några svåra händelser i livet började jag dock längta efter ett boende med trädgård, men gärna ett enklare alternativ för att undvika den tid och de resurser som ett större hus riskerar att kräva.
Vid årsskiftet 2021/2022, efter några förlorade budgivningar och ökande oro i omvärlden, varningar om tilltagande inflation m.m. så bestämde vi oss för att köpa ett radhus i en bostadsrättsförening. Vi bedömde att det skulle ge oss bättre ekonomiska marginaler, möjlighet att gå ner i arbetstid och prioritera mer hållbara val och annat värdefullt i livet.
Tyvärr blev försäljningen av vår lägenhet en besvikelse, vilket ledde till högre belåning, mindre sparkapital och sedan ökande avgifter till föreningen. Jag kände stor ångest över bostadsaffären och såg mest brister med huset vilket tärde på min hälsa och ledde till sjukskrivning. Denna tid präglades av tvivel och missnöje, särskilt då jag själv hade varit drivande i flytten.
Idag har jag delvis kommit vidare och kan acceptera vårt boende, men kvar finns en känsla av missnöje med situationen. Med höga bostads- och levnadskostnader, barn som nyligen börjat skolan, svårsålda hus i föreningen och ett par ouppfyllda planer känner jag mig fast. Även om jag gärna skulle vilja ändra på boendesituationen inom några år, vet jag inte exakt vad jag vill och har svårt att hitta en strategi för att definiera nästa steg.
Här är några av mina frågor:
- Har någon tips kring mindset, frågor eller verktyg för att hjälpa mig identifiera vad jag vill, både när det gäller boende och livsprioriteringar?
- Hur kan vi samtala om boendesituationen hemma utan att riskera att skapa konflikter, särskilt när våra perspektiv skiljer sig åt?
- Är det en idé att ställa oss i kö för hyresrätter, som en möjlighet till ”mellanboende” om vi vill sälja innan vi köper något nytt?
- Andra erfarenheter eller reflektioner kring liknande situationer?
Jag hoppas detta ger en någorlunda tydlig bild av min situation, även om det blev långt, och hoppas på någon form av respons. Tack på förhand!