Välkommen till forumet @Slask och kul att du postade, särskilt om ett tufft ämne.
Nu är det lite sent och jag ber om att få återkomma, men några få spontana saker.
Först och främst skulle jag faktiskt rekommendera att ta något samtal med en duktig coach eller terapeut. För min spontana tanke är att det inte riktigt handlar om hur du har det utan snarare lite om hur du tar det.
Dvs. att det är ditt förhållningssätt till boendet som är “problemet” snarare än själva boendet (t.ex. läckande tak du inte har råd att fixa). Dvs. att jag tolkar det mer som ett känslomässigt problem än det är ett ekonomiskt eller rationellt problem. Du kan t.ex. DM:a @tankespjarn som jag själv brukar bolla känslor med och som från tid till annan tar coachklienter.
För mig låter det lite som att det är nästan som en hög med kletig kall spaghetti med massor av saker som sitter ihop. Drar man i en tråd så följer hela högen med. Men t.ex. besvikelse är ofta bara en ouppfylld förvänting. Du hade en massa förväntingar enligt nedan:
men det som hände var att :
det vill säga att din förväntning uppfylldes inte och det som hände var att du blev besviken. När vi blir besvikna blir det naturligt att dessutom lägga ner mycket känslor i det. För dig blev det:
Allt detta är okej. Det är naturligt. Det är något att sörja. Men egentligen är det inte mer än något som vi alla drabbas av:
Vi har en förväntning → Något annat händer → vi reagerar → vi skapar en story om det → vi lägger en massa känslor i det
Om man kan se det lite dissocierat som ovan, så blir det lättare att komma till nästa verktyg som handlar väldigt mycket om acceptans. Det blev vad det blev, det är inte så mycket att göra åt nu och framförallt handlar det om att inte slå på sig själv. Något jag också läser in mellan raderna att du gör / har gjort. Så lika mycket som acceptans handlar det förmodligen om att förlåta dig själv. Det blev inte som ni hade tänkt er och det är okej.
Det tredje verktyget handlar om att skifta perspektiv. Istället för att nu se allt det dåliga, så hade jag rekommenderat dig att:
- Skriv ner de 20 mest positiva sakerna med boendet
Jag menar allvar och du får inte sluta förrän du har skrivit ner 20 st. Inte färre än så. Dvs. att aktivt leta efter guldkornet. Du kan säkert hitta massor av dåliga, men för varje dålig finns det alltid minst en bra. Vi är bara ofta så upptagna med att stirra på de dåliga.
Kombinationen av acceptans, förlåtelse, leta efter guldkornen, insikt om ouppfylld förväntning, be om hjälp, etc och allt det andra kommer också lösa problemet att prata om det fritt. För just nu blir samtal “kladdiga” eftersom det pågår flera saker samtidigt. När du har gjort perspektivskiftet så kommer samtalen vara rena, inte infekterade och kladdiga. Jag skulle även gissa att allt ovan har en delvis skuld i sjukskrivningen. Så jag har verkligen empati med din situation. ![]()
Angående:
Kö kan man alltid ställa sig i eftersom det bara är en låg optionskostnad. Men jag skulle inte ta några beslut innan du landat ovan. För annars har du inte löst grundorsaken.
Om jag får göra reklam för egen sak: Gör livet rikare under 2025 med RikaTillsammans-programmet