Har 500.000 hos AMF borde jag byta till Nordea?

Jag har AMF från en gammal arbetsgivare och Nordea ska hela tiden försöka få mig att föra över pensionspengarna till dem.
Nordea motiverar med att min sparprofil på Nordea (100% aktier och ång sikt) vittnar om en mer aggresiv sparstil varför då ha en mer defensiv hållning med pengarna hos AMF.
Jag har idag [Avtalspension SAF-LO, Traditionell försäkring] och Pro Tjänstepension, Traditionell försäkring

Jag har ca 500.000 kr hos AMF. Borde jag byta till Nordea?

Fattar att argument som “bra att ha allt samlat” är bullshit. Spelar inte mig någon roll alls. Är den ens en faktor?

Alternativet är att du stannar hos AMF och byter till deras fondförsäkring och väljer deras entrelösning (generationsportfölj). Det är 100% aktier och sedan när du är 55 år gammal så börjar den automatiskt ombalansera till räntor.

4 gillningar

Jämför avgifterna, gissningsvis är Nordeas avgift mycket högre. De vill såklart tjäna pengar på att du byter. AMF entrélösning är generellt sett bättre än traditionell försäkring om du har mer än 10 år kvar till planerat uttag. Tycker absolut att du ska jämföra avgift och historisk avkastning (som såklart inte är någon garanti för framtida avkastning …) med det bolag som LO -facken startade 1998 för att garantera att ingen annan tjänar pengar på våra pensioner (tjänstepensioner), Folksam LO Pension. Har legat i topp de senaste 15 åren och toppbetyg av oberoende jämförelsetjänster. Deras entrélösning ger automatisk stegvis överflyttning till tryggare placeringar från 56 års ålder.

Det är faktiskt inte enbart bullshit. Åtminstone inte om du har ett bolån då Nordea applicerar olika ränterabatter baserat saker som t.ex att du har pensionen hos dem.

Generellt är just det här ett utav de starkaste vapnen man själv har som kund när man förhandlar bolånen. Fråga er nuvarande och andra banker “Vad kan ni göra åt min ränta om jag även placerar min pension hos er?”

1 gillning