Har EM och småbolag samma risknivå?

Jag har i dagsläget ca 10% EM i portföljen, och en liten liten slatt (ca 3%) Amf småbolagsfond.

Upp till 10% EM rekommenderas här på RT, så att man täcker in alla marknader globalt.

Småbolagsfonder hamnar mer i lekhinks-kategorin, då de anses ha hög risk och hög volatilitet.

Min uppfattning är att båda dessa är väldigt volatila, och innebär lika hög risk. Om EM ingår i standard-portföljen, så borde även småbolag göra det? Eller?

Hur tänker ni andra?

Du borde ha 80% globalfond, 10% EM fond, 10% global småbolagsfond.

Vadå ”borde”?
Det är ju ingen naturlag direkt.

5 gillningar

Jag har för mig att i ett marknadsviktat index, så ligger globala småbolag och EM ungefär lika i procent, men jag ska inte svära på det.

Edit: det verkar vara runt 14%. EM ligger runt 10-12% va?

2 gillningar

För att RT-forumet är mycket för marknadsvikt?

Självklart är inget här en naturlag, man kan ha 100% krypto om man vill också.

Tack för input!

Har ni själva småbolag i portföljen, i så fall hur mycket?

Behåller ni det löpande över tid?

Jag har, dock liten andel. För mig har de gått klart bäst bland fonderna.

Vet inte hur jag kommer att göra framöver.

1 gillning

Jag har en viktning på drygt 30% mot småbolag i min portfölj, fördelad på följande ETF:er:

• 10% ZPRV
  • 10% ZPRX
  • 10% XACT Svenska Småbolag

Historiskt sett har småbolag presterat bättre än index, vilket ger en grund för att fatta välgrundade beslut. Samtidigt är historiska data ingen garanti för framtida utveckling, så det är viktigt att vara beredd på större svängningar. Det finns också en risk att avkastningen kan bli sämre än index under längre perioder, vilket kräver tålamod och risktålighet.

Det finns även en marknadsviktad ETF som täcker både utvecklade marknader, tillväxtmarknader och globala småbolag, kallad SPYI, med en avgift på endast 0.17%. Det är enligt mig den bästa fonden om man vill vara en indexkramare till fullo! :slight_smile:

1 gillning