Har jag tänkt rätt med mina fonder?

Hejsan! Ny här på forumet :wave:.Har läst och följt varje kväll och vill passa på att tacka RikaTillsammans för all kunskap som jag har fått!
Nu till frågan: Jag månadsparar varje månad ca 9000 som går till tre fonder och är fördelad:
Länsförsäkring global index 80 %
Spiltan 10%
Storebrand Usa A 10%.
Dessa tre är beräknad långsiktig sparande.

Jag har även 4 spararkonto med ränta (ej låsta) som är mer kortsiktigt, och sätter in ca 5 000 som ska fördelas mellan dessa sparkonto.

Är det bra fördelat kring fonderna? Har jag för få fonder och ska köpa fler?
Tacksam för all hjälp och råd :smiley:

Rent spontant så skulle jag ta bort din USA fond då du redan har stor exponering mot usa i din globalfond. Annars ser det helt ok ut.

2 gillningar

Jag säger som @AC72 Storebrand Usa A 10% känns lite överambitiöst då Länsförsäkring global index består till 70,6% av USA:s marknad.
Spiltan är helt ok :slight_smile: Även om jag valde att byta denna mot Plus alla bolag sverige för att få en bredare spridning.

2 gillningar

Du nämner att du har tre fonder och skriver 10% Spiltan.
Vad menar du med Spiltan?
Är det en av fonderna eller aktien Spiltan?

1 gillning

Bra catch, jag bara antog att det var Spiltan investmentbolag iom Global, USA och Sverige.

1 gillning

Förlåt, det är spiltan aktiefond invenstmentbokag.

1 gillning

Jag förstår. Är det något annat du rekommenderar istället för Storebrand? :slight_smile:

Jag själv har delat upp min portfölj med Gobalfond 80% Sverige 10% och Emerging Markets 10%.

Om det är den mest exemplariska fördelningen eller inte tvistar nog de lärda om men jag tycker den känns bra😃

3 gillningar

Jag har precis samma fördelning, men % satser kan ändras.

1 gillning

Skulle också byta ut USA mot en tillväxtmarknadsfond. T.ex Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära :slight_smile:

1 gillning

Då ska jag kolla över mina fonder. Tack alla för svar :slight_smile: