Hej Jan, Caroline och alla andra som läser här.
Vill börja med ett stort tack för allt jag har fått lära av er sen jag började följa bloggen förra året.
Äntligen har jag en grundläggande förståelse för min privatekonomi och mitt sparande, som jag nu kan förvalta själv.
Men något som verkligen skaver hos mig är hur ni lyfter ert klimat- och miljöengagemang i flera artiklar, videor och poddar, men som inte når hela vägen fram till era rekommenderade portföljer.
Ni refererar ofta till forskning och investerar gärna med forskningen som grund. Men varför tar ni bara hänsyn till den ekonomiska forskningen, och inte klimat- och miljöforskningen?
Hur kan ni hävda att det är “för dyrt” att spara i hållbara fonder? Är 0,2-0,4% extra fondavgift för mycket i relation till fortsatt förstörelse av de naturliga system som gör att vårt samhälle kan existera? Det är ju vad man får betala om man t.ex. sparar med Opti.
Det hållbara är bara “alternativ” i ert sparande för framtiden. Har vi råd med det?
Tänk på alla kostnader som externaliseras till miljöförstöring och klimatpåverkan, som framtida generationer får betala.
Det är exakt samma misstag som vår föräldrageneration gjort sig skyldig till.
Vi gör samma fel om vi sparar i era rekommenderade portföljer.
Det måste ju vara den enskilt största tankevurpan, eller mentala bokföring som ni själva pratar om, som är möjlig att göra idag.
I den tid som vi själva ska gå i pension, bli gamla och skröpliga och förlora vår egen handlingskraft, är det sannolikt att vi kommer få det mycket svårare att ha drägliga liv. Torka, stora folkvandringar, skenande priser på mat och brist på dricksvatten är realistiskt att förvänta sig vid den tiden.
Jag hoppas ni tar en djup meditation och tar till vara på det inflytande som ni har byggt upp på den här plattformen.
Själv har jag känt mig tvungen att flytta allt sparande till fossilfria fonder, lägga mycket mer i Trine och välgörenhet och tjata på Lysa att komma igång med sina hållbara fonder. Snart måste jag nog ta steget att ställa min kropp i vägen på gatorna.
Och som vi alla vet behöver vi inte ta hänsyn till skeptikernas åsikter vad gäller klimatfrågan.
PS. Har någon funderat kring vilken miljö- och klimatpåverkan ett bolån har? Det har jag aldrig hört någon tänka kring, och ändå är det ett av de största ekonomiska besluten vi tar i våra liv.