Hej!
Jag har en leasingbil på mitt företag och pga. dålig timing så var jag tvungen att välja min hat-verkstad (en annan story): Hedin Bil, när jag skulle utföra vår service. Jag bokade online, där det stod att jag skulle få prisförslag, men slutade med att jag bara fick en tid. Inte hela världen tänkte jag, då det inte fanns några andra tider på andra verkstäder och jag orkade inte krångla (var bortrest).
Två veckor senare åkte jag dit.
Väl på plats bekräftade jag med personen som jag lämnade över nycklarna till att vi skulle betala med faktura, varpå han sa: “jag ska meddela ekonomiavdelningen (en extern avdelning) och att de ska lägga in er som kund […]”.
I inget skede antyddes det att det överhuvudtaget skulle vara något problem.
5h senare när jag kommer tillbaka så har vi fått priset på ca 13 000kr (3000kr dyrare än vårt vanliga ställe, men besides the point). Jag ber om faktura, varpå han säger “Nej, vi kunde inte utfärda någon faktura för ditt bolag har ingen kreditvärdighet”.
- Kan de säga så efter att ha muntligt godkänt att faktura är ett alternativ?
- Hur mäter man kreditvärdighet? Bolaget i fråga har gott om cash liggandes (8mil+) men nästan 0 i omsättning då det är mer eller mindre ett holdingbolag.
- Hur tänker Hedin Bil, att neka företagskunder fakturering som alternativ och förvänta sig att man skall komma tillbaka?
Jag har inget företagskort, så fick betala detta privat och kommer nu få höra med den som sköter ekonomin om hur jag bäst får detta utbetalt. Har för mig det finns en gräns för personliga utlägg.
P.S. Bilen leasas ursprungligen inte från Hedin Bil.