Hemlagat julbord som representation?

Hej alla kunniga,

Jag ska ha ett julbord för två av mina kunder i år. Tänkte handla in och laga maten själv tillsammans med min fru, som även jobbar lite extra i företaget. Visst borde man kunna boka dessa inköp av livsmedel som kund representation? Tänker att det inte borde spela någon roll ifall man köper in och lagar maten själv eller om man köper det färdigt ute. Undrar även om barnen får deltaga på detta?

Tacksam för svar!

Jag unnar dina barn en bra jul, men varför skulle det vara OK att företaget betalar deras mat???

6 gillningar

Antingen är det en affärsmiddag eller en personalfest som företaget får ha 2ggr per år. På personalfest får anställda med familj närvara men inte på affärsmiddag.

Du kan inte ha både ock samtidigt.

Du får bara dra av 60kr/pers vid personalfest för mat men 180kr/pers för underhållning (tex badhus, cikus, bio,konsert) men momsen oavsett belopp.

Givetvis kan ni laga maten själv oavsett om det är affärsmiddag. Dock begränsad avdragsrätt även för affärsmiddag.

2 gillningar

För att enligt skatteverket så får barn och partner delta på företagsfester (max två gånger per år). Har inget med att det är hans barn, det kan även gälla för de anställda. Man räknas som anställd i AB.

Avundsjukan är hemsk i sverige.

Dock så låter det som att han vill slå ihop företagsfest och affärsmiddag vilket man inte ska för det är inte ok.

Stort tack för svar på detta. Kommer ihåg att jag läste någonstans att vid vissa sammankomster kunde det vara OK att ta med familjemedlemmar, då var det på företagsfester visst och inte på julbord. Tack för förklaringen!

Start tack för utförligt svar på detta!

Ett julbord kan klassas som personalfest.

1 gillning

Men en personalfest kan inte kombineras med en affärsmiddag. Personalfesten är intern representation för personal med familjer och affärsmiddagen är extern representation för säljande personal och kund/kunder.

1 gillning

Det stämmer bra